پرنده های کمیاب فراه در برابر پروژه های انکشافی

ولایت فراه از جمله مناطق افغانستان است که به دلیل داشتن دشت های وسیع و آب و هوای منحصر به فرد مورد توجه بخش عمده ای از اعراب قرار دارد.

طبیعت کویری فراه این مناطق را برای بخش ویژه ای از تاجران و شیوخ عرب به یک منطقه منحصر به فرد تبدیل کرده است.

شیوخ عرب نیز از مدت ها به این سو، همه ساله و همزمان با فرارسیدن فصل سرما به ولایت فراه سفر کرده و به بهانه افتتاح پروژه های انکشافی در بخش هایی می روند که کمتر دیده می شوند.

مردم فراه فعالیت این افراد را مشکوک می دانند و در عین حال می گویند که این ولایت پرنده گان کمیابی دارد که بیشتر مورد توجه اعراب قرار دارد.

به تازه گی و هفته گذشته یک گروه از تاجران قطری همراه در یک پرواز مستقیم به ولایت فراه آمده اند؛ نکته جالب این است که پیش از این، تاجران قطری به دلیل غیرمعیاری بودن میدان هوایی ولایت فراه، ابتدا به کابل آمده و بعد از آن به فراه می رفتند؛ اما در جریان دو سال گذشته، خودشان و با هزینه شخصی شان میدان هوایی را تجهیز کردند.

در عین حال، قطری ها با ساختن دو ساختمان در دشت های فراه، طبیعت کویری این ولایت و ولایت های نیمروز و هلمند را تسخیر کرده اند.

شورای ولایتی فراه می گوید که این ساختمان ها در مناطق خارج از کنترول دولت و در ۴۰ کیلومتری شهر فراه ساخته شده اند و قطری ها با پرندگان شکاری به مناطق می روند و برای مدت نامعلومی در آنجا به سر می برند.

همه ساله در فصل زمستان شماری از شیوخ قطر برای شکار و بررسی از برخی پروژه‌ هایی که در فراه راه ‌اندازی کرده‌ اند، به این ولایت می‌ آیند.

شاه محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه می‌ گوید، این افراد در جنگل محافظت شده ای که وسعت آن ۲۰ هزار جریب زمین می ‌باشد، به مدت ۲۰ روز تا یک ماه بودوباش دارند.

حال سوال این است که چطور می توان پرندگان کمیاب و یا نایاب را با چند پروژه ای که بیشتر برای منفعت شخصی سرمایه گذاران راه اندازی می شود، تبدیل کرد؟

در عین حال گفته می شود که پرواز تازه شیوخ عرب بدون هماهنگی با دولت افغانستان انجام شده و این خود نشان می دهد که این گروه از افراد به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *