پاکستان به استفاده احساساتی از «دیورند» نقطه پایان گذاشت

روز گذشته عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مراسم باشکوهی خط مرزی تورخم و استفاده ۲۴ ساعته از آن را به صورت رسمی افتتاح کرد.

در این مراسم شمار زیادی از مقام های پاکستان و افغانستان حضور داشتند.

این اقدام همزمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و گرم بودن بازار گفتگوهای صلح و نقش تاثیرگذار پاکستان بر هر دو روند انتخابات و صلح و در کنار آن، مسئله جنجالی «دیورند»؛ نگرانی هایی را به وجود آورد.

جاوید کوهستانی کارشناس مسایل سیاسی و منطقوی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت «از نظر فلسفه نقش مرزی این خط از نظر حقوقی قبلا انجام شده، فیصله شده است و نزدیک به ۷۰ سال می شود که به صورت رسمی در پشاور، کویته و برخی از شهرهای پاکستان، ادارات دیپلوماتیک افغانستان موجود است.»

به گفته وی، مردم و مقام های دولتی کشور سالهاست که از طریق مرز تورخم رفت و آمد دارند؛ اما تنها سران حکومت های افغانستان به خاطر استفاده ابزاری و تامین منافع برخی کشورهای منطقه از جمله هند که از روابط با آنها برخوردار بوده و تقابل با پاکستان این خط (دیورند) را به رسمیت نشناختند.

کوهستانی باورمند است که در حقیقت از نگاه فلسفه این مرز بین المللی افغانستان است و بارها و بارها رهبران افغانستان از طریق همین مرز، پاسپورت های خود را دخولی و خروجی زدند.

این کارشناس تصریح کرد «با گذشت زمان و با حضور امریکا و دامن زدن به مسایل منطقوی و منافع کشورها، پاکستان با استفاده از این فرصت ها دارد این امر را به یک حقیقت مسلم تبدیل می کند و رهبران و سیاستمداران افغانستان هم در عمل  این را می پذیرند».

وی اظهار داشت که رهبران حکومت افغانستان کدام ادعایی که از لحاظ حقوقی به مراجع بین المللی مراجعه شده باشد و یا در شورای امنیت و سازمان ملل کدام حکمیت به وجود بیاید، برای اثبات گفته هایشان ندارند.

از دید کوهستانی، تنها برای حرف های احساساتی و استفاده از احساسات مردم دو سوی مرز بود که رهبران حکومت از «دیورند» دفاع می کردند در حالی که اکنون پاکستان به آن هم نقطه پایان گذاشته است.

وی به صراحت گفت که «حکومت کابل در تمامی توافقات این امر (دیورند) را به رسمیت شناخته است».

کوهستانی معتقد است که رسمیت بخشیدن و اقدام تازه پاکستان در مرز تورخم، تبعات منفی و نادرست برای افغانستان ندارد؛ زیرا وقتی مدعی هستیم که تروریزم از پاکستان می آید و مراکز دهشت افگنی در پاکستان است، تحکیم و نظارت به این مرز می تواند برای ثبات افغانستان کمک کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام تازه پاکستان نوعی فروختن خاک کشور نیست؛ گفت: «۱۰۰ سال قبل خاک فروخته شده و قبل از این در دوره امیر دوست محمد خان دو قرارداد کرده و بعد از آن از سوی سایر زمامداران و عبدالرحمان خان نهایی شده، قبلا تمام شده است و در پایان جنگهای جهانی اول و دوم، بسیاری از ملت ها تقسیم شدند».

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه «دیورند» بعد از جنگ جهانی دوم به شکل رسمی بوجود آمد؛ تصریح کرد که بعد از استقلال پاکستان، این خط حالت رسمی گرفت.

منبع افزود «چرا در برابر آن اینگونه می پردازیم، ما چیزی به دست نیاوردیم بجای اینکه آگاهانه حاکمیت خود را از دست دادیم، در شرایطی که یک کشور خوب برای شهروندان فراهم کنیم در دشمنی های ناخواسته به دیورند دامن زدیم.»

به باور وی، هرگونه دامن زدن به دیورند به نفع مردم افغانستان نیست و بیشتر از آن منافع هندوستان و برخی کشورهای دیگر را فراهم می کند و پاکستان هم با استفاده از شرایط، زمینه پرورش تروریزم را برای فشار به هند و افغانستان سازمان یافته تر به وجود می آورد.

کوهستانی می گوید که اگر اختلافات مرزی موجود نباشد، ممکن پاکستان هم بیشتر از این دشمنی هایش با افغانستان را ادامه ندهد.

خط مرزی «دیورند» از جمله معضلات جدی بین افغانستان و پاکستان است که در جریان سالهای متمادی حل ناشده باقی مانده است و در حالی که حضور مقامات ارشد افغانستان در برنامه روز گذشته در تورخم به این معنی است که حکومت افغانستان با استفاده از واژهٔ «مرز» در تورخم هیچ مشکلی ندارد و حکومت «خط فرضی دیورند» را منحیث «مرز» به رسمیت می شناسد؛ اما مردم غیور افغانستان به هیچ وجه خط فرضی دیورند را منحیث مرز دو کشور به رسمیت نشناخته اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *