وظیفه پولیس افغانستان مشخص نیست

جنگ، ناامنی و مشکلات سیاسی در جریان سال های گذشته باعث شده تا اکثر بخش های افغانستان از زیرساخت مورد تخریب قرار گرفته و با چالش روبرو باشند.

به همین دلیل ترمیم این زیرساختها در حالی که تخصص، کارایی، تعهد، صداقت و دلبستگی وجود نداشته باشد، کاری بس دشوار و شاید هم دور از باور باشد.

یکی از این زیرساختها، پولیس افغانستان است که با مشکلات زیادی دوباره رو به احیا رفته و شماری از مشکلات زیربنایی اش را حل کرده و گام به مراحل بهتر شدن می گذارد.

پولیس در اصل وظیفه اصلاح و نظم در جامعه را دارد؛ این امر در تمام کشورهای جهان دیده می شود؛ اما در افغانستان پولیس هر کاری می کند و کمتر به وظیفه اصلی خود توجه دارد.

پولیس در بسیاری از مواقع خود باعث بی نظمی در بخش هایی از شهرهای کشور می شود.

پولیس افغانستان بر اساس گفته برخی مقام ها، در بچه بازی دخیل است و این امر هم بین پولیس و بچه های ملکی و هم بین پولیس و جوانان این بخش صورت می گیرد.

پولیس افغانستان در عدم رعایت قانون نقش مهمی دارد و در بسیاری از بی قانونی های کشور دخیل است و اکثر موارد هیچ احترامی از سوی پولیس صورت نمی گیرد.

به دلیل از بین رفتن زیرساختهای اساسی پولیس، بخش عمده ای از این قشر به ویژه در نقاط دورافتاده کشور بی سواد بوده و یا هم از سواد کافی برخوردار نیستند.

به تازه گی کمیسیون حقوق بشر گفته است که حکومت داری زمانی در افغانستان موفق خواهد بود که رفتار پولیس قانونمند باشد.

به گفته این نهاد، نگرانی‌ هایی وجود دارد که رفتار پولیس با زنان قربانی در برخی موارد خلاف قانون و ارزش‌ های حقوق بشر است؛ زیرا پولیس بجای همکاری با زنان قربانی، با آن ‌ها رفتار غیر قانونی دارد.

کمیسیون حقوق بشر همچنین از رفتار و اذیت و آزار کودکان توسط پولیس در کشور ابراز نگرانی کرده و مدعی شده است که کودکان از سوی پولیس مورد آزار جنسی نیز قرار می گیرند.

این در حالی است که شهروندان افغانستان نیز از رفتار شماری از نیروهای پولیس با مردم شکایت دارند و می گویند که برخورد پولیس با مردم به ویژه افراد ضعیف تر، مناسب نیست و به دور از قانون است.

رفتار، بی قانونی و مشکلات در صفوف پولیس زمانی نگران کننده است که برای حل آنها مصرف هنگفتی صورت گرفته و بخش عمده ای از کمک های صورت گرفته به این بخش به صورت «خیالی» بوده و هیچ دستاوردی نداشته است.

با صرف تمام هزینه های صورت گرفته، هنوز هم پولیس افغانستان بی سواد است و پولیس در بخش هایی که وظیفه اش نیست، مصروف ایفای وظیفه است؛ حتی در بسیاری از مواقع، پولیس وظیفه پولیس ترافیک را نیز اجرا می کند.

شمار زیادی از پولیس افغانستان بجای حضور در شهرها و ایجاد نظم، همراه با نماینده گان شورای ملی هستند و امنیت آنها را تامین می کنند تا نگذارد هیچ موکلی به نماینده گان نزدیک شوند و یا هم کودکان و خانواده آنها را برای خرید، حمام، محافل و دیگر موارد همراهی کند.

بخش عمده ای از پولیس نیز به جای تامین نظم شهرها در جبهات نبرد حضور دارند و مصروف نبرد با دشمن هستند و وظیفه اصلی آنها به بخش اندکی سپرده شده که به خوبی انجام نمی شود.

بخشی از پولیس نیز به صورت «خیالی» است و هیچ اثری از آنها نیست و تنها شماری از مقام ها به نام آنها امتیازهای رایگان و بی زحمت دریافت می کنند.

در کنار این موضوع باید این را هم اضافه کرد که یونیفورم پولیس نیز به راحتی در بازارهای کشور خرید و فروش می شود و مخالفان از این حربه نیز برای ضربه زدن به ماهیت پولیس استفاده می کنند.

بهتر است که دولت و رهبری وزارت امور داخله برای حل مشکلات موجود در صفوف پولیس راه های حل اساسی داشته باشند و پولیس را در وظایف اصلی اش بگمارند و وظایف فعلی که پولیس انجام می دهد را به بخش های مشخص آنها بسپارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *