واکنشها چاره ساز شد؛ خلیلزاد به دیدار محقق رفت

بعد از آنکه محمد محقق، معاون ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی از رفتار نماینده امریکا برای صلح افغانستان انتقاد کرد، زلمی خلیلزاد به دیدار وی رفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، خلیلزاد در روند گفتگوهای صلح افغانستان ظهر امروز (۲۷عقرب) با حاجی محمد محقق دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار پیرامون پروسه صلح در کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت که خلیلزاد ضمن ابراز خرسندی از دیدار با محقق گفت که مسوولیت دارد تا در مورد گفتگوهای صلح در افغانستان کار کند و برای تحقق مذاکرات مستقیم صلح بین طالبان با دولت افغانستان و همه طرفهاى مؤثر افغانى زمینه سازی نماید.

وی افزود که در همین راستا با تمام طرفها و شخصیت های موثر در پروسه صلح دیدار و گفتگو خواهد کرد.

در عین حال، معاون ریاست اجرائیه اظهار داشت که صلح از ضرورت های مردم افغانستان بوده و از این پروسه حمایت می کند.

به گفته وی، در پروسه صلح دو مورد باید در نظر گرفته شود؛ یکى اینکه دستاوردهای ۱۸ سال گذشته و ارزش های مندرج در قانون اساسی افغانستان در این پروسه نادیده گرفته نشود و نباید قربانى شوند.

دوم اینکه صلح و آتش بس و هیئت مذاکره کننده با گروه طالبان مسلح باید فراگیر و همه گانی باشد.

معاون ریاست اجرائیه از اینکه همزمان با آغاز گفتگوهای صلح، حملات طالبان بر مناطق هزاره جات آغاز گردیده؛ ابراز تاسف نموده و تاکید کرد که باید به طالبان تفهیم شود که در حملات کامیاب نخواهند شد و اینگونه حملات غیر انسانى به مناطقى که مردم بی دفاع حضور دارند، کمکی به روند گفتگوهای صلح نخواهد کرد.

محقق اظهار داشت که در حملات طالبان بر ولسوالى های ارزگان خاص، جاغورى و مالستان، صدها تن جان باخته و یا هم زخمی شدند و هزاران تن از خانه و کاشانه شان آواره شده اند.

این دیدار در حالی صورت می گیرد که محمد محقق پیش از این نسبت به دیدار خلیلزاد با نماینده های طالبان مسلح و عدم دیدار با رهبران جهادی به ویژه رهبران هزاره، به شدت انتقاد کرده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *