هشدار کاخ سفید به افغانستان

 کاخ سفید اعلام کرد، اگر قرار است گروهی از نیروهای امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان بمانند، واشنگتن از دولت کابل می‌خواهد تا توافقنامه امنیتی دوجانبه را ظرف چند هفته آتی امضا کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پس از مذاکرات طولانی که منجر به خدشه‌دار شدن روابط میان امریکا و افغانستان شد، حامد کرزی درخواست‌های واشنگتن برای امضای چارچوب توافقنامه امنیتی تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی را رد کرد.

مقام‌های امریکایی می‌گویند، اگر توافقی در رابطه با حضور ۸۰۰۰ نیروی امریکایی در داخل افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ امضا نشود، نیروهای واشنگتن به طور کامل این کشور را ترک خواهند کرد.

حامد کرزی، نسبت به این تهدید امریکا برای خروج کامل نیروهایش از کابل ابراز تردید کرده است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: موضع ما هنوز همان است، اگر نتوانیم فورا به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه دست یابیم، ما مجبوریم تا برنامه‌ای دیگری را برای پس از سال ۲۰۱۴ پیش گرفته که در ‌آن هیچ نیروی امریکایی یا ناتو در افغانستان حضور نخواهند داشت.

بدون توافق امنیتی دوجانبه، امریکا بر اساس “گزینه صفر” تمامی نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند و نیروهای افغان مجبورند که به تنهایی با طالبان مبارزه کنند.

کارنی گفت: هر چه بیشتر این مسئله به سال ۲۰۱۴ میلادی کشیده شود، بسیار محتمل‌تر است که امریکا تمامی نیروهای خود اعم از نیروهای آموزشی یا مقابله با تروریسم را از این کشور خارج کند.

وی افزود: من ضرب‌الاجل خاصی یا تصمیمات سیاسی دیگری را امروز اعلام نمی‌کنم اما می‌توانم به شما بگویم ما برای امضای این توافقنامه تنها چند هفته زمان می‌دهیم نه چند ماه و همانطور که شما می‌دانید زمان در حال گذر است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *