نا امنی باعث ازدیاد کشت کوکنار در بادغیس شده است

مقام ‎های محلی ولایت بادغیس می گویند که در حدود پانزده هزار هکتار زمین در این ولایت، تحت کشت کوکنار قرار دارد و سایر محصولات را تحت ‎الشعاع قرار داده است.

اما شهروندان این ولایت با ابراز نگرانی از این امر، نا امنی گسترده و کنترول ضعیف دولت بر مناطق این ولایت را از جمله عواملی می‎ دانند که باعث ازدیاد کشت کوکنار و رجوع دهقانان به آن شده است.

عبدالروف مالکی یکتن از شهروندان بادغیس می‎ گوید که در حالت نا امنی، بیکاری و حاکمیت ضعیف دولت مردم مجبورند برای امرار حیات خویش، کوکنار بکارند تا این‎ که دولت به صورت جدی به نیازهای این ولایت توجه نماید.

به گفته وی، در صورتی که دولت حاکمیت مطلق داشته باشد و از دهقانان حمایت کامل کند، هیچ دهقانی حاضر به کشت کوکنار نخواهد بود.

اما ظاهر بهاند، سخنگوی والی بادغیس، به خبر‎گزاری خاورمیانه گفت؛ نا امنی و موجودیت مخالفان دولت در اقصی نقاط این ولایت، یکی از دلایل عمده و اساسی ازدیاد کشت کوکنار است.

به گفته وی، کوکنار بیشتر در ولسوالی ‎ها و مناطقی از جمله مرغاب، قادس و جوند کشت می‎ شود که همواره و هر ازگاهی مخالفان مسلح در آن حضور داشته و فعالیت دارند.

بهاند اظهار داشت که سال گذشته ولایت بادغیس نا امنی ‎های فراوانی را تجربه کرد.

سخنگوی والی بادغیس افزود که اداره محلی این ولایت تصمیم دارد تا در روزهای  آینده، برنامه‌ تخریب مزارع کوکنار را آغاز کند و یک اقدام سراسری و همه جانبه را برای تخریب این مزارع کوکنار در مناطق مختلف روی دست دارد.

وزارت مبارزه با مواد مخدر نیز سال گذشته با نگرانی شدید از افزایش کشت کوکنار در افغانستان، ولایت بادغیس را رقیب جدی و هم‎ طراز ولایت هلمند در کشت کوکنار معرفی کرده بود.

بهاند در این مورد می ‎گوید که در زمان نشر گزارش وزارت مبارزه با مواد مخدر، ولسوالی غورماچ که فعلا جزئی از ولایت فاریاب است؛ نیز به‎ عنوان یکی از مناطق بادغیس محسوب شده که امسال این ارقام کاهش خواهد یافت.

در همین حال مسؤلان اداره زراعت بادغیس می‎ گویند که در صورت مبارزه با مواد مخدر در این ولایت، برای عموم دهقانان و کشاورزان، پنبه دانه را به عنوان بهترین بدیل کوکنار، معرفی کرده و توزیع می کند.

این در حالی است که افغانستان در چند سال متوالی، مقام‎ نخست تولید کشت کوکنار جهان را، از آن خود می ‌سازد و در حدود ۹۰ فیصد کوکنار دنیا را تولید می ‎نماید.

روح‎الله علی‌زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *