مخالفت جدی سناتور امریکایی از اعتماد کشورش به طالبان

سناتور برجسته جمهوری خواه امریکا نسبت به مذاکرات، گفتگوها و اعتماد به طالبان مسلح از سوی مقام های کشورش به صورت جدی ابراز نگرانی کرده و این اعتماد را بدتر از توافق هسته ای با ایران دانسته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، لیندزی گراهام به صراحت اعلام کرده است که «اعتماد به طالبان بدتر از توافق هسته‌ ای اوباما با ایران است».

این سناتور جمهوری ‌خواه در حساب توئیترش نوشته است «اعتماد به این که به جای نیروی ضد ترویسم طالبان، بخواهد حضور القاعده و داعش و دیگر گروه‌های تندروی اسلامگرا را کنترول کند؛ اشتباهی بزرگتر از توافق هسته‌ ای اوباما با ایران است».

وی هرچند که مخاطب اصلی اش را مشخص نکرده؛ اما معلوم میشود که در خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی امریکا گفته است.

در بخش دیگری از توئیت وی آمده است «با آن که سربازان امریکایی، نقش پولیس را ندارند؛ اما در خط مقدم دفاع از امریکا در برابر ظهور مجدد گروه ‌های تندرو قرار دارند که آرزوی حمله به خاک امریکا را دارند».

وی با توصیه بر اینکه رئیس جمهور ترامپ اشتباه اوباما را تکرار نکرده و از آن درس بگیرد، ضمن نگرانی از توافق صلح با طالبان می ‌گوید که هر نوع موافقت نامه صلح که توانایی ‌های ضد تروریستی امریکا در افغانستان را نفی کند، یک توافق صلح نیست. بلکه، راه را برای حمله دیگری به خاک امریکا یا منافع این کشور در سراسر جهان هموار می ‌سازد.

گراهام تاکید کرده است که منتظر جلسه کانگره درباره توافقنامه پیشنهادی صلح با طالبان خواهد بود.

مجلس سنای امریکا صلاحیت رد و تغییر در متن توافقنامه را دارد.

این اظهارات و نگرانی ها در حالی بیان می شود که «دیوید پترائوس»، فرمانده پیشین ناتو در افغانستان نیز هشدار داده است که اشتباه خروج امریکا از عراق در افغانستان تکرار نشود.

از سویی هم قابل ذکر است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، چند روز پیش اعلام کرد که با ختم هشتمین دور مذاکرات با طالبان در قطر، به واشنگتن رفته تا به مقام های امریکا گزارش بدهد.

گمانه زنی های فراوانی نیز وجود دارد که به زودی توافقنامه‌ ای بین امریکا و طالبان ترتیب و امضا شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *