لویه جرگه چارچوب صلح و مذاکره با طالبان را تعیین می کند

رئیس جمهور در مراسم افتتاح لویه جرگه مشورتی صلح اظهار داشت که این جرگه حدود و چارچوب صلح و مذاکره با طالبان را تعیین میکند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، لویه جرگه مشورتی صلح صبح امروز (۹ثور) را حضور ۳۲۰۰ عضو در خیمه لویه جرگه در دانشگاه پولی تخنیک کابل آغاز شد.

مسوولان برگزاری می گویند که این جرگه برای چهار روز ادامه می یابد و اعضا در ۵۱ کمیته گردهم آمده و موارد مورد بحث را بررسی می کنند.

محمد اشرف‌ غنی؛ رئیس جمهور کشور در مراسم افتتاحیه این جرگه گفت که لویه جرگه، این فرصت را مساعد می‌ کند که بحث‌ ها روی صلح منسجم شود و برنامه ‌ای منظم برای صلح با طالبان در آن تدوین شود.

او اشتراک‌ کنندگان این نشست را سفیران صلح خواند و افزود که اولویت اساسی حکومت و جرگه مشورتی صلح، ایجاد صلح پایدار در کشور خواهد بود.

رئیس جمهور از اعضای جرگه خواست که حدود و چارچوب صلح و مذاکره با طالبان را تعیین کنند.

وی همچنین به تعهد حکومت بر برقراری صلح تاکید کرد و ‌گفت که حکومت وحدت ملی از روز اول به صلح متعهد بوده ‌است و این تعهد حکومت تاکنون پابرجاست.

آقای غنی ضمن اینکه گفت که اکنون صلح از یک بحث حاشیه‌ ای به یک بحث ملی مبدل شده‌ است، افزود «دو و نیم سال پیش بهانه ‌هایی برای صلح وجود داشت؛ اما اکنون همه جهان را به پایان جنگ افغانستان متقاعد کردیم و هیچ مانعی در این زمینه نیست.»

هرچند که لویه جرگه مشورتی صلح با واکنش‌ هایی از سوی سیاسیون و شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری همراه بوده است؛ اما رئیس جمهور لویه جرگه را همه ‌شمول و خارج از مسایل انتخاباتی‌ دانست.

به گفته وی: «بار جنگ را مردم فقیر به ‌دوش می ‌کشند نه نخبگان سیاسی ما. من به کمپاین نیامده ‌ام و اگر کمپاین می ‌خواستم نامش را لویه جرگه نمی‌ گذاشتم. من بزرگی این جرگه را به پای کمپاین انتخاباتی خم نمی‌ سازم و به آن باورمند هستم.»

از سویی هم در حالی که طالبان این جرگه را نامشروع دانسته اند؛ اما رئیس جمهور یکبار دیگر آنها را به زیر سلطه ‌بودن بیگانگان متهم کرد و گفت که طالبان نیاز به همکاری دارند تا از این حالت رها شوند.

رئیس جمهور گفت: «من طالبان را به اسلامیت و افغانیت‌ اش چلنج می ‌دهم که چه باک دارند از مذاکره با دولت افغانستان، اگر گپ خارجی‌ ها نیست، آنکه طالب را در گرو خود گرفته کیست؟ حاضریم کمک‌ شان کنیم تا از این اسارت خارج شوند.»

در عین حال، عبدالرب رسول سیاف، که به عنوان رئیس لویه جرگه معرفی شد، در سخنانی گفت :«طالبان به نام دین می جنگند و ما زیر چتر دین از این جنگ دفاع می کنیم. بناَ بیائید که زیر یک چتر بنشینیم و گفتگو کنیم.»

آقای سیاف افزود؛ در مورد کسانی که در لویه جرگه اشتراک نکرده اند، تشویش نداشته باشید، آنان مخالف صلح نیستند بلکه دیدگاه های شان متفاوت است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *