طرح تازه تعدیل قانون انتخابات در انتظار نظر کابینه

کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که طرح تعدیل قانون انتخابات و نظام انتخاباتی چند بُعدی را در اختیار کابینه قرار داده تا در مورد آن تصمیم گیری شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه و به نقل از خبرنامه شب گذشته کمیسیون مستقل انتخابات، بر اساس این طرح، انتخابات آینده با نظام چند بُعدی برگزار می شود.

کمیسیون انتخابات گفته است که طرح تعدیل انتخابات و نظام انتخاباتی چند بُعدی با همکاری احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی در ۱۸ ورق آماده و به کابینه فرستاده شده است.

در خبرنامه آمده است که برخی از نمایندگان احزاب سیاسی با تغییر از سیستم انتخاباتی رای واحد غیر قابل انتقالSNTV) ) به نظام انتخاباتی چند بُعدیMDR) ) مخالف بوده اند.

به نقل از خبرنامه، «کمیسیون نشست‎ های مشورتی متعددی را با احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی مرتبط به انتخابات برگزار نموده که در جریان بحث و تبادله نظر به دو ملاحظه رسیده است. یک تعداد از نمایندگان احزاب سیاسی و جامعه مدنی، برای تخصیص کرسی ‌ها، خواهان تطبیق فورمول «سنت‌لاگو» و یک تعداد دیگری آنها خواهان تطبیق فورمول «بزرگترین باقیمانده» بودند.»

با آنکه کمیسیون از نظام چند بُعدی انتخابات صحبت می کند؛ اما تاکید دارد که بنابر محدودیت ‎های متعدد در انتخابات شورای ولسوالی ‌ها تطبیق این نظام انتخاباتی امکان پذیر نیست.

کمیسیون تاکید دارد که «طرح تعدیل صرف در ماده ‎های مرتبط با انتخابات ولسی ‌جرگه قابل تعدیل است. در این طرح، دو فورمول «سنت‌لاگو» و «بزرگترین باقیمانده» برای تخصیص کرسی‌ ها در نظر گرفته شده‌ است که از میان آنها فورمول مناسب‌ تر آن انتخاب خواهد شد».

این در حالی است که نزدیک به دو ماه قبل نیز طرح تعدیل قانون انتخابات از سوی سرور دانش، معاون ریاست جمهوری به کابینه ارائه شده بود.

بر اساس تقویم جدید انتخاباتی، انتخابات ریاست جمهوری همراه با انتخابات شورای ولسوالی ها و انتخابات پارلمانی غزنی در ۶ میزان سال جاری برگزار خواهد شد.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *