صلحِ قطر؛ در هاله ای از ابهامات!!

سالهاست که بحث صلح از گوشه و کنار کشور و حتی کشورهای خارجی و همسایه افغانستان به گوش می رسد.

چین، روسیه، ترکیه، ایران، پاکستان، هند، ازبکستان و در این اواخر قطر که مورد آخری بیشتر و بیشتر از دیگران درازمدت بود و دستیابی به نتیجه آن نیز امیدوارکننده تر.

منابع طالبان به تازگی گفته اند «امید است تا دو هفتۀ دیگر با امریکا به توافق برسند».

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به روزنامۀ دان پاکستان گفته است که امید می رود توافق صلح با امریکا تا آخر ماه جنوری، امضا شود.

به گفته وی، آماده هستند که پیش از توافق صلح، به خشونت کاهش دهند.

طالبان گفته اند که با کاهش خشونت در افغانستان، جنگ همچنان ادامه خواهد داشت. (یعنی صلح همراه با جنگ)

از سوی دیگر امریکا و نمایندگان آن به ویژه زلمی خلیلزاد، نیز تاکید کرده است که با گروه طالبان بر سر کاهش خشونت در افغانستان به توافق دست یافته اند.

اما در حالت دیگر، دولت افغانستان «کاهش خشونت» را برای حل معضل ناامنی و درگیری های کشور بسنده نمی داند و بارها و بارها تاکید کرده است که طرفین باید به یک آتش بس توافق نمایند.

این توافق زمزمه های فراهم سازی گفتگوهای بین الافغانی را نیز تقویت می سازد.

اما در کنار آن، طالبان بارها و بارها اعلام کرده اند که حاضر به گفتگو با دولت افغانستان و مذاکرات بین الافغانی نیستند و دولت را به رسمیت نمی شناسند و هر توافقی که صورت می گیرد با امریکا (طرف اصلی طالبان) خواهد بود.

گفته های همکاران بین المللی افغانستان از جمله امریکا در مورد گفتگوهای صلح (کاهش خشونت) و دولت افغانستان (برقراری آتش بس) نوعی دو دستگی را بین دو طرف ایجاد کرده است که می تواند خطرناک باشد.

تجارب گذشته نشان می دهد که در دوره دکتر نجیب الله پیش نهاد متارکه جنگ، یا هر گونه صلح و مصالحه از طرف گروه های جهادی به شدت رد شده بود و سرانجام آن نیز نتیجه تلخی به همراه داشت که تا حال گریبانگیر مردم است.

با توجه به این تجارب، بیم آن می رود که «صلحِ قطر» نیز با هاله ای از ابهامات روبرو باشد و نتیجه آن در صورت (صلح همراه با جنگ)، برای مردم بدتر از گذشته باشد.

در این صورت اگر دولت افغانستان با آنکه هنوز نتیجه انتخابات مشخص نشده است؛ نتواند شرایط موجود را مدیریت کند و از فرصت های بدست آمده نتواند استفاده کند، ترس از ادامه جنگ و شاید هم شدیدتر از سابق، مردم را هراسان ساخته است و بیم راه اندازی حمام خون و قربانی های دیگر از جونان و سربازان کشور به میان می آید.

به هر صورت باید در انتظار وقایع و اتفاقاتی بود که امریکا با طالبان (گروهی که از ابتدا برای نابودی اش پا به افغانستان گذاشت و برای هدفش، مصارف هنگفت نیز انجام داد و زمینه ساز فساد گسترده شد)، چه خواهد شد؟

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *