درخواست رییس جمهور افغانستان از ایران برای مبارزه با داعش

غنی و روحانی مسکومحمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان روز پنجشنبه (۱۸ سرطان) در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران بریکس در روسیه با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران  دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای غنی در این دیدار گروه تروریستی داعش را خطری به امنیت منطقه عنوان کرد و از رییس جمهوری ایران خواست، تا برای محو این تهدید به ویژه در مناطق مرزی دو کشور با افغانستان تشریک مساعی نماید.

رییس جمهور کشورمان گفت که از زمان سفر اخیرش به تهران شاهد پیشرفت ها در مناسبات دو کشور بوده و اراده قوی وجود دارد تا این روابط بیشتر از پیش تقویت گردد.

آقای غنی گفت که شدت تهدید منطقوی بیشتر شده است و افغانستان با یک جنگ تمام عیار و تحمیل شده مواجه می باشد.

وی به رییس جمهور ایران گفت که صلح و جنگ همزمان به پیش میرود و به همین دلیل دولت افغانستان برای نخستین بار با گروه طالبان در پاکستان مذاکرات را انجام داد.

رییس جمهور کشورمان از جمهوری اسلامی ایران خواست تا از پروسه صلح حمایت کند زیرا افغانستان می خواهد حلقه کشور های حمایت کننده صلح را گسترش دهد.

اشرف غنی، گروه تروریستی داعش را خطری به امنیت منطقه عنوان کرد و از ایران خواست تا برای محو این تهدید به ویژه در مناطق مرزی دو کشور با افغانستان تشریک مساعی نماید.

آقای غنی همچنان از کمک و اقدامات ایران برای افغان های مقیم در آن کشور بخصوص فراهم کردن زمینه تعلیم به آنان سپاس گذاری کرد.

او در مورد پروژه های اقتصادی از جمله خط آهن، نفت، گاز و ترانسپورت صحبت کرد که روابط تجارتی میان افغانستان، چین و ایران را بیشتر می سازد.

همچنین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران گفت که کشورش می خواهد روابط تجارتی را با افغانستان تقویت ببخشد.

او افزود که شرکت های ایرانی آماده اند تا در بخش استخراج معادن در افغانستان سرمایه گذاری کنند و از حکومت افغانستان خواست تا فرصت این سرمایه گذاری را فراهم نماید.

رییس جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان نمود که پالیسی حمایوی آن کشور در قبال دولت افغانستان تغییر نکرده و در آینده نیز تغییر نخواهد کرد.

او افزود که ایران تمام افراد و گروه های را که باعث ایجاد رعبت و دهشت می شوند، تروریست تلقی می کند زیرا اساس فعالیت این گروه ها بر پایه ظلم، تجاوز و حمایت خارجی استوار است.

رییس جمهور ایران خاطر نشان ساخت که برگشت مهاجرین افغان از آن کشور زمان گیر است و افزود که ایران می خواهد افغان های مقیم در آن کشور در چارچوب قانونی اقامت داشته باشند.

در این دیدار هر دو جانب در مورد راه های دریافت حل مشکل ناشی از مواد مخدر، قرارداد های مرتبط به منابع آبی و راه های ترانزیتی منطقوی از جمله بندر چابهار نیز صحبت کردند.

Author

About Author