فعالیت تروریستان خارجی در افغانستان راه حل سیاسی ندارد، باید اجماع منطقوی صورت گیرد

غنی 23محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان گفته است که فعالیت تروریستان خارجی در افغانستان راه حل سیاسی ندارد و نیاز است تا برای مهار نمودن تهدید ها، اجماع منطقوی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای غنی این اظهارات را در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران بریکس در شهر اوفای روسیه در دیدار با نور سلطان نظربایوف رییس جمهور قزاقستان بیان کرده است.

رییس جمهورکشورمان گفت که پس از انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، دشمن فکر می کرد که مناطقی را تحت تصرف خویش در خواهد آورد، اما نیروهای امنیتی افغانستان برای آنان مجال نداند که به این اهداف شان برسند.

رییس جمهور غنی در مورد آغاز مذاکرات حکومت افغانستان با گروه طالبان در پاکستان گفته است که مذاکرات مذکور سه هدف از جمله تبدل کردن نشست به پروسه، ترتیب فهرست موضوعات عمده و ایجاد فضای اعتماد را دنبال می کرد.

نظربایوف رییس جمهور قزاقستان نیز در این دیدار از تداوم کمک های کشورش به افغانستان اطمینان داد و با رییس جمهور افغانستان موافقت کرد تا یک کمیته بین الحکومتی را توظیف گردد که پیشنهادات مشخص را در ساحات اقتصادی، امنیتی و فرهنگی تشخیص  نماید.

وی گفت که کشورش، آموزش کارمندان مسلکی و اعطای بورس های تحصیلی به جوانان افغانستان را ادامه میدهد و آماده است تا در بخش ساختمانی به ویژه اعمار سرک ها  نیز همکاری نماید.

همچنین رییس جمهور غنی در دیدار با امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان در مورد گسترش همکاری ها میان دو کشور در عرصه های مختلف بحث و گفتگو کردند.

رییس جمهور کشورمان در این دیدار گفت که ما می خواهیم سرحد میان دو کشور به نماد همکاری و دوستی تبدل گردد تا کشور های دیگر از آن تقلید نمایند.

محمد اشرف غنی، گفت: تمویل کنندگان پروژه های کاسا ۱۰۰۰ علاقمندی شانرا برای تکمیل این پروژه ابراز کردند و هزینه مورد نیاز آن نیز تکمیل شده است.

وی خاطر نشان کرد که افغانستان  از هیچگونه تلاشی برای به اکمال رسانیدن این پروژه دریغ نخواهد کرد.

آقای غنی گفت که عملیات نظامی پاکستان در مناطق قبایلی باعث یک سلسله حرکات تروریستان برای پیدا کردن پناهگاه ها در افغانستان شده است.

وی از اقدامات جدی افغانستان بخاطر تامین امنیت مناطق ناامن در شمال کشورخبر داد و افزود که تروریستان خارجی می خواهند امنیت کشور ما را تهدید کنند اما نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به اثبات رسانیده اند که آماده گی و توان مقابله با جنگ تمام عیار دشمن را دارند.

او خاطر نشان کرد که پالیسی دولت افغانستان مشخص است و آن اینکه جنگ را با جنگ پاسخ می دهد و برای تأمین صلح پایدار در کشور که هدف عمده ما است، نیز تلاش می کنیم. و از سوی هم  در تلاش جستجوی راه های جلوگیری از تهدید گروه ترورستی داعش هستیم.

رییس جمهور غنی با اشاره بر اینکه یکی از منابع تمویل داعش مواد مخدر می باشد، گفت: برای مقابله با تهدید داعش خواهان همکاری های کشور های منطقه و جهان هستیم زیرا این پدیده تهدید مشترک برای همه ما می باشد.

امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان بود که میان دو کشور تا کنون هشتاد سند و تفاهم نامه همکاری به امضا رسیده است و ما می خواهیم همکاری های بین دو حکومت بیشتر شود تا اسناد متذکره به زودی عملی گردد.

امام علی رحمان گفت که افغانستان از لحاظ جغرافیایی برای ما اهمیت دارد زیرا این کشور برای تاجکستان مانند یک دروازه ای به بحر می باشد به همین دلیل ثبات و امنیت افغانستان برای ما مهم است.

وی از تداوم حمایت کشورش در برقراری صلح و ثبات در افغانستان اطمینان داد و خاطر نشان کرد که تلاش دارد کار عملی پروژه کاسا ۱۰۰۰ بزودترین فرصت آغاز گردد.

همچنان رییس جمهور تاجیکستان گفت که در عملی سازی طرح احداث خط آهن میان افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان متعهد هستیم و تاکید کرد که برای تطبیق تمام پروژه های اقتصادی ثبات سیاسی و امنیت شرط حتمی شمرده می شود.

از طرفی هم امام علی رحمان در مورد امنیت سرحد مشترک میان افغانستان و تاجیکستان ابراز نگرانی کرد و خواستار اقدامات مشترک در این راستا گردید.

Author

About Author