سید هادی هادی 1بیش از ۶۰ سال از اشغال فلسطین به دست رژیم اشتغالگر اسرائیل می گذرد و از آن زمان تا حال، مردم مسلمان این کشور در رنج و مشقت زندگی می کنند.

مردم فلسطین در این مدت در آواره گی زندگی کرده و در آواره گی نیز جان دادند.

در سال ۱۳۵۸ حضرت امام خمینی (رح)، رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران، برای حمایت از مسلمانان فلسطین، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز حمایت از قدس و مردم آن اعلام کرد.

به همین منظور همه ساله این روز توسط مسلمانان جهان تجلیل شده و انزجار خود را از رژیم صهیونیستی و اعمال آن در کشور فلسطین اعلام می دارند.

این روز در افغانستان نیز به خوبی برگزار شده و مسلمانان کشور با تجمعات خود، اعمال اسرائیل و حامیانش در فلسطین را محکوم می کنند.

احمدشاه احمدزی، صدراعظم سابق کشور و رئیس حزب اقتدار اسلامی درگفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که در این روز باید از مقدسات اسلامی دفاع شود.

به گفته وی، این روز برای حمایت از مردم مسلمان فلسطین و دفاع از قبله اول مسلمانان است.

وی باورمند است تا زمانی که قبله اول مسلمانان تحت استثمار رژیم صهیونیستی باشد، وظیفه هر فرد مسلمان است که در روز قدس، انزجارش را از اعمال اسرائیل بازگو کند.

احمدزی افزود:«بر هر فرد مسلمان فرض و واجب است که در برابر اعمال اسرائیل عکس العمل نشان دهد و از مردم مظلوم فلسطین حمایت نماید.»

وی از مردم مسلمان افغانستان خواست تا بیدار باشند و با حضور در مراسم روز قدس، بیداری و بیدارگری خود را به تمام جهانیان نشان دهند.

در عین حال، سید هادی هادی، رئیس بنیاد فرهنگی و تبلیغاتی پیامبر اعظم (ص) در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که روز قدس، روز همبستگی، برادری و اخوت مسلمان برای حمایت از مردم فلسطین است.

به گفته وی، آزادی فلسطین مخصوص حکومت و ملت این کشور نیست و مربوط مسلمانان تمام جهان است.

هادی اظهار داشت که مردم مسلمان افغانستان از ابتدای اشغال فلسطین بی طرف نبوده و از آغاز تجاوز اسرائیل به فلسطین با مردم این کشور همسو بوده و حالا هم با تمام مشکلاتی که در کشور وجود دارد، حمایت از فلسطین و روز قدس را یک تکلیف شرعی می داند.

به اعتقاد وی، هر بیداری یک بیدارگری در پی دارد و حضور مسلمانان در روز جهانی قدس، باعث می شود تا کشورهای جهان متوجه کارکردهای نامشروع اسرائیل در فلسطین شوند.

رئیس بنیاد فرهنگی و تبلیغاتی پیامبر اعظم (ص)، برگزاری روز قدس را برای متحد شدن مسلمانان مهم دانسته و اظهار داشت که این روز باعث بیداری هرچه بیشتر مسلمانان برای حمایت از مردم مسلمان فلسطین می شود.

هادی بیان داشت که پیام علما برای مردم کشورهای مسلمان این است که در روز قدس اشتراک داشته باشند و اتحاد خود را به نمایش بگذارند.

احمد ولی یک تن از شهروندان کابل نیز می گوید:«کشور خودمان با مشکلات فراوان روبرو است؛ اما وظیفه هر مسلمان است تا برای دفاع از قبله اولش به پا خیزد.»

وی اظهار داشت که به نوبه خودش در مراسم روز قدس اشتراک کرده و نفرتش از کارکردهای غیر مشروع اسرئیل را اعلام خواهد کرد.

گفتنی است که آخرین روز جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس در تمام کشورهای اسلامی به عنوان روز همبستگی با مردم مسلمان فلسطین تجلیل می شود.

از روز جهانی قدس، فردا (جمعه) در پل کوته سنگی کابل نیز با حضور جمع کثیری از مردم مسلمان پایتخت، تجلیل به عمل خواهد آمد.

Author

About Author