داعش چیست؟ و آیا در افغانستان داعش وجود دارد؟

گروه موسوم به «جماعت توحید و جهاد در عراق» به سرکردگی «ابومصعب زرقاوی» در ابتدا مدعی بود که در برابر امریکا مقاومت می‌کند؛ در حالی‌که هم‌زمان مردم عراق را تکفیر می‌کرد و سر می‌برید و در ادامه این گروه نام‌های مختلف و سرکرده‌های مختلف پیدا کرد.

با اسامه بن لادن سرکرده گروه القاعده بیعت کرد و بعد با ۷ گروه تروریستی  بنام‌های «جیش الطائفه»، «المنصوره»، «سرایا أنْصار التّوحید»، «سرایا الجهاد الإسلامی»، «سرایا الغرباء»، «کتائب الأهوال» و «جیش أهل السنه و الجماعه» پیوستند و «مجلس شورای مجاهدین در عراق» ایجاد شد و ریاست این همه را تشکیلات را «عبدالله رشید البغدادی» به عهده داشت و بعد از کشته شدن «زرقاوی» ریاست این گروه را «ابو حمزه المهاجر» به عهده گرفت؛ اما یک ماه بعد «ابوحمزه المهاجر» در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مجلس شورای مجاهدین در عراق» منحل شده و گروه جدید تحت نام «دولت اسلامی عراق» به ریاست «ابو عمر بغدادی» تشکیل شد و «المهاجر» معاونیت این گروه را به عهده گرفت و بدین ترتیب گروه داعش شکل گرفت و در سال ۲۰۱۰  ابوعمر البغدادی و ابوحمزه المهاجر توسط نیروهای امریکایی به قتل رسیدند و ابوبکر بغدادی به حیث رییس این گروه معرفی شد.

چگونه‌گی رشد داعش

جریان‌های افراط‌گرایی زبان مشترک و پلان مشترک دارند و داعش با بهره‌گیری از جریان فرقه‌ای وهابیت که بانی آن بیشتر عربستان است، رشد کرد و با ایجاد ائتلاف بین عربستان – ترکیه و قطر و حمایت نظامی امریکا و حمایت مالی عربستان و قطر؛ این گروه به یک گروه دهشت‌افگن در خاورمیانه بالخصوص در سوریه و عراق تبدیل شد.

این گروه بیشتر با جنایت‌های ضد بشری زبان‌زد بین‌المللی شده و از نفت عراق سود وافر بدست آورد و با ایجاد اتحاد بین ایران، سوریه و روسیه، گروه تروریستی داعش در سوریه شکست خورد و حال بازمانده‌های آن به سوی کردستان رفته است.

آیا داعش در افغانستان وجود دارد؟

بعد از شکستی که داعش در عراق و سوریه متقبل شد، بعید دانسته می‌شود که داعش کیلومترها راه را بپیمایند و به ولایت‌های شرق و یا شمالی افغانستان پناه بیاورند.

قسمی‌که زبان و هدف همه گروه‌های تروریستی یکی است؛ گمان می‌رود که رشد چشم‌گیر داعش در افغانستان نخست افراطیت بیشتر در میان عوام به سطح بزرگ، برنامه‌ای باشد برای تضعیف و هرم فشار بالای روسیه که این گمانه زنی‌ها را بیشتر به این خاطر افزایش می‌دهد که دیدگاه چچینی‌های مخالف روسیه که در جنگ سوریه اشتراک کرده بودند، همین بود که مبارزه با حکومت بشارالاسد و کشتار مردم سوریه جنگ غیرمستقیم با روسیه است.

سطح دیگر بازی، فشار بالای رهبران هزاره است که باید این‌ها با حکومت باشند و برنامه‌های حکومت و نیروهای خارجی را تعقیب کنند؛ ولی آیا داعش در افغانستان وجود دارد؟

این پرسش را آگاهان سیاسی از جمله امرلله صالح رئیس پشین امنیت ملی پاسخ داده و بارها تاکید کرده است که داعش فقط یک نام است.

آقای صالح چندی پیش در صفحه فیس‌بوک خود نوشت :«سال‌هاست من یادآور می‌شوم که داعش واقعی در افغانستان نیست. اینهایی که زیر نام داعش کشتار می‌کنند؛ هسته‌ها و شبکه‌های طالبان‌اند که با گرفتن مزد بیشتر حملات بر هموطنان شیعه ما را سازمان می‌دهند. در ریشه هیچ فرق میان طالب و داعش وجود ندارد. هر دو از دید فکری و پایگاه حمایوی از یک نقطه آب می‌خورند.»

حال که آقای صالح می‌گوید؛ فرق بین داعش و طالب نیست؛ اما حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار که خواهان آزادی ۲۰۰۰ تن از هم حزبی‌های‌شان از زندان‌های پلچرخی و بگرام شده‌اند کسانی هم استند که متهم به همکاری با طالبان نیز حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه؛ گفته می‌شود که تلویزیون ۱ مدرک‌هایی دارد که نشان می‌دهد حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار خواهان آزادی دو هزار محبوسی شده است که در میان آنان کسانی هستند که به اتهام عضویت در گروه طالبان بازداشت شده بودند.

بر اساس این سندها، از میان دو هزار زندانی حزب اسلامی فقط ۵۰۰ تن آنان به اتهام عضویت در حزب اسلامی افغانستان بازداشت شده‌اند و ۱۵۰۰ تن متباقی پرونده‌های فعالیت هراس‌افگنانه زیر نام طالبان، آدم‌ربایی، قاچاق مواد مخدر و قتل دارند.

همچنین، فهرست ۴۸۸ نفری از زندانیان این حزب که در دسترس تلویزیون ۱ قرار گرفته است، نشان می‌دهد که این زندانیان که بیشترشان در زندان‌های پلچرخی و بگرام محبوس هستند، فقط کمتر از ۱۰۰ تن آنان عضو حزب اسلامی ثابت شده‌اند.

ناگفته نباید گذاشت که حزب اسلامی نخستین حزبی بود که از گروه تروریستی داعش اعلان حمایت کردند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رشد نوشت، حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در بیانیه‌ای گفته است که در صورت جنگ با طالبان و داعش، از داعشی‌ها حمایت خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، حکمتیار با حامیان خود گفته است :«در صورتی که میان طالبان امارتی و جنگجویان طالبان که به داعش پیوسته‌اند نزاعی به میان آید؛ باید از این جنگجویان حمایت کرد».

حزب اسلامی حکمتیار، گروه طالبان، کمونیست‌ها و «شورای نظار» را گروه‌های سوگند خورده خود خطاب کرده است.

استراتیژی کشورهای حمایت‌کننده و جنایت‌های داعش

واژه داعش برگرفته شده از «دولت اسلامی عراق و شام» است و این نام در نخست برای همین جاها مصداق داشت؛ اما بعدها با حمایت کشورهایی چون عربستان، امریکا، قطر و ترکیه خواهان جغرافیای بیشتر شدند و حال بعد از شکست در عراق و سوریه کشورهایی که از اینها حمایت کرده بود؛ از نام اینها استفاده می‌کنند و زیر نام اینها برنامه‌ها و استراتیژی‌های بزرگ را رقم می‌زنند.

جنایت‌های ضد بشری داعش سر بریدن، جهادالنکاح، زنده سوزاندن زندانیان و ده‌ها جنایت دیگر است که در ولایت‌های جنوب شرقی افغانستان هم گروهی که زیر نام داعش فعالیت می‌کند دست به این اعمال می‌زنند و داعش وقتی که منطقه‌ای را تسخیر کند همه قوانین شهری از بین می‌رود و قوانین خودشان پیاده می‌شود.

زندانیان را آزاد می‌کنند، دختران باکره را با خود می‌برند و ده‌ها جنایت ضد بشری دیگر و به همین خاطر دختران کوبانی سلاح گرفتند تا عفت‌شان در امان بماند.

در آخر چند سوال پیش می‌آید که دولت باید به آن جواب بدهد: داعش در افغانستان از کجا آب می‌خورد؟ در ولایت‌های شرقی آیا افراد حزب اسلامی که طالب شده بودند به نام داعش فعالیت می‌کنند؟ آیا در ولایت‌های شمالی، چچینی‌ها وارد خاک افغانستان شده‌اند و بنام داعش فعالیت می‌کنند؟ آیا نیروهای خارجی که متهم به پروازهای مشکوک در شمال بودند در جابجایی داعش نقش داشتند؟ آیا داعش فقط یک نام است برای فشار آوردن بر رقیب‌های درون نظام و قدرت‌های بزرگ جهانی که قد کشیده‌اند؟ و… !!!؟؟؟

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *