خط و نشان جان کری به رهبران حکومت وحدت ملی و مخالفان مسلح

وزیر امور خارجه امریکا در صحبت هایش در نشست بروکسل به صورت جدی از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا به اختلافات شان پایان دهند و خطاب به طالبان مسلح گفت که نیروهای خارجی‌ در کنار نیروهای امنیتی افغانستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نشست بروکسل در مورد افغانستان صبح امروز (۱۴میزان) با حضور نماینده گان جامعه جهانی و اتحادیه اروپا در بلجیم برگزار شد.

فدریکا موگرینی، مسوول روابط خارجه اتحادیه اروپا در صحبت های ابتدایی این نشست اظهار داشت که پیشرفت های قابل ملاحظه ای در افغانستان انجام شده و اتحادیه اروپا یک بار دیگر بر عملی شدن و ادامه تعهداتش نسبت به این کشور تاکید می کند.

به گفته وی، در قبال این تعهدات حکومت کابل نیز باید بر تعهدات خود پایبند باشد و زمینه یک حکومتداری خوب با حضور گسترده مردم به ویژه زنان را فراهم کند.

دونالد تسک، رئیس اتحادیه اروپا نیز با اشاره به کارها و اقدامات انجام شده در افغانستان، اظهار داشت که باید رهبران حکومت وحدت ملی دستاوردهای ۱۵ سال اخیر را حفظ کرده و بر ادامه و بهبود آن نیز تلاش کنند.

وی افزود که جامعه جهانی در کنار افغانستان خواهد ماند تا نیروهای امنیتی افغانستان قادر به تامین امنیت در کشورشان باشند.

در عین حال، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور اسلامی افغانستان در سخنانی به پیشرفت های صورت گرفته در کشور اشاره کرده و اظهار داشت که در دو سال حکومت وحدت ملی، بر حکومتداری خوب و مبارزه جدی با فساد تاکید شده است.

به گفته وی، حکومت متعهد است تا خدمات مناسب و خوب برای شهروندان خود ارائه کند و در کنار آن با فقر و ناامنی نیز به صورت جدی مبارزه کند.

بر اساس گفته های وی، نیروهای امنیتی کشور در حال حاضر در ۱۵ ولایت کشور درگیر نبرد با مخالفان مسلح و گروه تروریستی داعش هستند و موفقیت آنها نیاز به کمک مالی جامعه جهانی دارد.

رئیس جمهور غنی افزود که امنیت جهان وابسته به امنیت افغانستان است و در حالی که نیروهای امنیتی کشور در حال مبارزه با تروریزم هستند، کشورهای همسایه و منطقه نیز باید در این راه صادقانه همکار باشند و بین تروریست خوب و بد تفاوت قایل نباشند.

وی تصریح کرد که امنیت و فساد به یکدیگر وابسته اند و حکومت وحدت ملی نیز تلاش دارد تا امنیت را تامین کرده و با فساد نیز مبارزه جدی داشته باشد.

رئیس جمهور از تمام گروه های مخالف خواست تا به میز مذاکره آمده و راه صلح را در پیش بگیرند.

اما جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در صحبت هایی، برای رهبران حکومت وحدت ملی و طالبان مسلح خط و نشان جدی کشید.

وی در نشست بروکسل از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا خیلی زود به اختلافات شان پایان داده و در راستای بهبود وضعیت زندگی مردم تلاش کنند.

کری با تاکید بر اینکه امریکا و جامعه جهانی سال‌ های زیادی در مشارکت با افغانستان خواهند بود به طالبان مسلح هشدار داد تا منتظر خروج نیروهای خارجی از افغانستان نباشند.

وی ضمن اینکه‌ افغانستان را برای کشورهای منطقه و جهان مهم دانست، ابراز داشت که جامعه جهانی مصارف نظامیان افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ می پردازد.

بر اساس گفته های وزیر امور خارجه امریکا، حمله های اخیر طالبان مسلح در چند بخش افغانستان، جامعه جهانی را از اهدافش دور نمی کند و طالبان مسلح نیز از این طریق نمی توانند مانع پیشرفت افغانستان شوند.

وی یگانه راهی که طالبان و دیگر گروه های مخالف مسلح دولت می توانند به اهدافشان برسند را پیوستن به روند صلح ابزار کرد.

کری با اشاره به پیوستن گلبدین حکمتیار به پروسه صلح افغانستان، تاکید کرد این روند الگویی برای طالبان مسلح است تا با مردم افغانستان یکجا شوند.

به گفته وی، حکمتیار یکی از بدنام ترین جنگسالاران افغانستان به شمار می رفت؛ اما بالاخره به این موضوع پی برد که به پروسه صلح بپیوندد.

از سوی دیگر، کری به کارکردهای حکومت وحدت ملی در دو سال گذشته اشاره کرده گفت که اقدامات این حکومت در راه مبارزه با فساد ناکام بوده و رهبران حکومت وحدت ملی در راستای مبارزه با این پدیده به صورت جدی کار نکرده اند.

به باور وی، فساد هنوز هم یک چالش عمده در راه حکومتداری خوب در افغانستان است و رهبران حکومت باید گام های جدی و مطمئن تری در این راستا بردارند.

وزیر امور خارجه امریکا از رهبران حکومت وحدت ملی خواست که اصلاحات لازم را در نظام انتخاباتی به میان آورند و برنامه مشخصی را برای برگزاری انتخابات پارلمانی ارائه کنند.

از دید وی، کارکردها در بخش های معارف، صحت و آزادی بیان در طول چند سال اخیر از جمله پیشرفت های حکومت به حساب می آید که باید حفظ و نگهداری شود.

قابل ذکر است که تا پایان امروز، تعهدات تازه کشورهای کمک کننده به افغانستان از سوی نماینده گان آنها اعلام می شود، موضوعی که حکومت افغانستان انتظار دارد سالانه در حدود سه و نیم میلیارد دالر باشد.

Author

About Author

1 thought on “خط و نشان جان کری به رهبران حکومت وحدت ملی و مخالفان مسلح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *