حکومت موقت عملی ترین راه برای گفتگوهای صلح

گفتگوهای صلح افغانستان به مانند تمام مسایل مهم کشور قرار است که به دست امریکا و توسط آنها تعیین و مشخص شود، همانطور که طالبان حاضر شدند پنج دوره با نماینده گان واشنگتن دیدار و گفتگو داشته باشند.

چهار دور گذشته با کمی معلومات به رسانه ها جریان می پذیرفت؛ اما پنجمین دور این گفتگوها که طولانی ترین آن بود، پشت درهای بسته جریان دارد و تا حال هیچ معلوماتی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

اما برخی از کارشناسان به ویژه آن عده که مسایل طالبان مسلح را تعقیب می کنند؛ به این باور هستند که این دور گفتگوها می تواند مهمترین دور باشد.

وحید مژده از کارشناسان سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که این دور مذاکره سرنوشت ساز است و تاریخ خروج نیروهای امریکایی در آن تعیین می شود.

به باور وی، بعد از این دور احتمال دارد که اوضاع افغانستان به طرف دیگری برود و طالبان مسلح هم باید با سیاست مداران افغانستان در رابطه به آینده و نحوه حکومت داری بحث کنند.

مژده افزود که طالبان مسلح مشخص کرده اند که قانون اساسی فعلی را قبول ندارند و هر چیزی که بر بنیاد این قانون اساسی باشد برای آنها باطل می باشد.

در عین حال، وی با اشاره به طولانی شدن دور تازه گفتگوهای امریکا با طالبان مسلح در قطر، تصریح کرد که این دور به خاطری طولانی شد که روی جزئیات بحث صورت گرفت و این جزئیات زمان گیر بود.

این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد که دو طرف در مورد اعلامیه پایانی نشست، در پیوند به تاریخ خروج نیروهای امریکایی، مسایل تخنیکی که امریکایی ها مدعی اند در کنار خارج کردن سربازان خود وسایل تخنیکی پایگاه های شان را نیز بیرون کنند یا خیر؛ و اینکه زبان نشر اعلامیه که به دو زبان دری و پشتو باشد یا هم سه زبان همراه با انگلیسی نشر شود؛ از مواردی است که باعث طولانی شدن این دور گفتگوها شده است.

به باور وی، در کنار مسایل خارجی، مسایل داخلی هم مورد بحث بوده و اینکه توافق شود در طول مدت خروج نیروهای خارجی، آیا آتش بس صورت گیرد یا خیر و این آتش بس با امریکایی ها باشد یا دولت افغانستان، از دیگر مواردی که به آن پرداخته می شود.

بر اساس معلومات مژده، طالبان مسلح حکومت افغانستان که بر بنیاد قانون اساسی به وجود آمد را نامشروع می داند و به همین دلیل با حکومت مذاکره نمی کند و در عین حال؛ هر اقدامی که از سوی دولت انجام شود را قبول ندارد.

در حالی که گمانه زنی ها برای تعویق و یا هم باطل شدن نتایج انتخابات برخی از ولایت های بزرگ کشور جهت حضور و سهم گرفتن طالبان مطرح می شود؛ اما مژده می گوید که طالبان مسلح در انتخاباتی که بر اساس قانون اساسی فعلی برگزار شود، سهم نمی گیرند.

اما وی تاکید کرد که «طالبان در برابر چهار گزینه قرار دارند؛ که با دولت فعلی مذاکره کنند، در صورتی که با این حکومت مذاکره نمی کند؛ بگذارند که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و با حکومت آینده مذاکره کنند، و یا هم بعد از برقراری صلح در ولایت هایی که نفوذ دارند حکومت تشکیل داده و گزینه چهارم هم حکومت موقت است».

با این حال، کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد که «حکومت موقت عملی ترین راه است» و اینکه خلیلزاد قبل از آغاز مذاکره با طالبان در سفر اول خود به افغانستان به گزینه حکومت موقت اشاره کرد، نشان دهنده این است که امریکایی ها نیز میخواهند که حکومت موقت تشکیل شود.

حال باید دید که چه جزئیاتی به صورت کامل از پنجمین دور گفتگوهای نماینده گان امریکا و طالبان مسلح از نشست دوحه به بیرون درز می کند و بحث حکومت موقت تا چه حد جدی خواهد بود؟

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *