حمله به رسانه ها حمله به قانون اساسی افغانستان است

غنی اشرفمحمد اشرف غنی، رئیس جمهور اسلامی افغانستان در یک پیام ویدئویی گفته است که آزادی بیان قابل معامله نیست و باید به صورت اساسی احترام شود و عملی گردد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روز چهارشنبه (۳۰ جدی) یک عامل انتحاری موتر حامل کارمندان گروه رسانه‌ای موبی گروپ یکی از شاخه های تلویزیون طلوع در کابل را هدف قرار داد که در نتیجه هفت‌ نفر کشته و دست‌کم ۲۵ نفر هم زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را گروه طالبان به عهده گرفته است.

با این حال امروز جمعه (۲ دلو) رئیس جمهورغنی دریک پیام ویژه خطاب به مردم افغانستان گفته است که آزادی بیان در “وثیقه ملی ما” گنجانیده شده است.

آقای غنی تاکید کرده که حمله روز چهارشنبه “تنها حمله بر خبرنگاران ما نبود، حمله بر قانون اساسی ما بود و حمله بر ارزش‌های والای ما بود.

رئیس جمهو غنی تاکید کرد که دولت متعهد به پاسداری از آزادی بیان و خبرنگاران کشته شده گروه رسانه‌ای موبی، “مقام شهدای امنیتی افغانستان و مقام شهدای راه آزادی” را خواهند داشت.

آقای غنی گفته است که دولت برای دسترسی دوام‌دار خانواده‌های آنها به امکانات دولتی، و تامین آینده فرزندان آنها متعهد است.

رئیس جمهور از مردم کشور خواست که با هم همصدا شوند و کسانی که صلح را نمی‌پذیرند، به حاشیه برانند.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تعقیب و پیگرد قانونی عاملان، طراحان، تامین‌کنندگان مالی و حامیان حملات تروریستی روز چهارشنبه کابل شده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر از گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان خواسته است تا به حملات عمدی خود به غیرنظامیان به سرعت پایان دهند.

Author

About Author