تهدید نامزدان برنده ولایت بلخ نسبت به عدم اعلام نتایج نهایی

شماری از نامزدان برنده انتخابات مجلس نمایندگان در ولایت بلخ نسبت به تاخیر اعلام نتایج نهایی، هشدار دادند که اگر این تاخیر ادامه یابد، دست به مظاهره می زنند.

به گزارش خبرگزاری خاورماینه، یازده تن از نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان در داخل تعمیر شورای ولایتی خواهان اعلام سریع، دقیق و بدون تغییر نتایج نهایی انتخابات شدند.

این نامزدان بازشماری و ابطال آرا را خلاف قانون انتخابات دانسته و می ‌گویند در صورتی که نتایج نهایی هر چه زودتر اعلام نشود دست به اعتراض‌ های گسترده خواهند زد.

محمد علی محقق، نامزد برنده مجلس نمایندگان می ‌گوید؛ افرادی هستند که با استفاده از فرصت های موجود در پی اخلال این روند ملی هستند و هیچگونه تعهد اخلاقی بر تحقق عدالت واقعی ندارند.

وی افزود که اگر کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی را اعلام نکند با خشم و اعتراض‌ های گسترده مردم روبرو خواهد شد.

گل رحمان همدرد نیز می گوید که بیشتر از ۹۹ درصد آرای استفاده شده در انتخابات به شکل قانونی و بایومتریک بوده است. اگر روند بازشماری ادامه پیدا کند موجب بی اعتمادی مردم در قبال کمیسیون های انتخاباتی می‌شود.

با این حال، افضل حدید، رئیس شورای ولایتی بلخ نیز تاکید دارد که کمیسیون مستقل انتخابات باید به آرای مردم احترام بگذارد و کسانی که اعتراض دارند به شکل قانونی اعتراض کنند.

از سویی هم، نامزدان معترض قطعه نامه ای صادر کردند که بر اساس آن:

۱ـ بر اساس لایحه رسیدگی به امور قرنطین بازشماری مجدد و ابطال آرا، کمیسیون مستقل شکایات به شکایاتی رسیدگی می شود که در خلال دو روز کاری بعد از نشر نتایج ابتدایی با شواهد و مدارک کافی به کمیسیون شکایت‌ های انتخاباتی ثبت شده باشد، در حالی ‌که رسیدگی به شکایت ‌های فعلی خارج از میعاد قانونی و بدون اسناد کافی و مستدل صورت گرفته است.

۲ـ افرادی هستند که با استفاده از فرصت های موجود در پی اخلال این روند ملی می باشند و هیچگونه تعهد اخلاقی بر تحقق عدالت واقعی ندارند که اتهامات وارده از جانب آنها بی اساس بوده و در پی مخدوش سازی این روند ملی می باشند.

۳ـ اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند، موجب بی اعتمادی مردم در قبال کار کمیسیون های انتخاباتی می شود؛ بناء ما خواهان آغاز نشدن بازشماری مجدد آرا از سوی کمیسیون شکایت ‌های انتخابات هستیم چون دلایل قانونی برای انجام این کار موجود نیست.

۴ـ تعلل در اعلام نتایج نهایی از جانب کمیسیون مستقل انتخابات موجب بی حوصله گی موکلین ما شده که ادامه این روند اعتراض‌ های گسترده و خودجوش مردمی را در پی خواهد داشت.

۵ـ در صورتی که به خواسته های مشروع موکلین ما رسیدگی لازم و به وقت صورت نگیرد، اقدامات بعدی برای حفظ آرای پاک مردم و رای شان از سوی آنها گرفته خواهد شد.

با آنکه نزدیک به سه ماه از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان می ‌گذرد؛ اما تا هنوز کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی را اعلام نکرده است.

نامزدان برنده در حالی خواهان اعلام سریع و دقیق نتایج نهایی انتخابات بلخ شدند که چندی پیش شماری از نامزدان که در لیست ابتدایی حضور نداشتند، در یک تظاهرات خواستار بازشماری آرا شدند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *