تلاش های صلح، منحصر به یک فرد و یا گروه نیست

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در دیدار با نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان تاکید کرد که تلاش های صلح منحصر به فرد، نهاد و هیچ گروهی نیست و نباید باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، زلمی خلیلزاد، امروز (۱۳دلو) با داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه و اعضای رهبری دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» دیدار کرد.

در خبرنامه ریاست اجرائیه آمده است که در این ملاقات از تلاش ‌های ایالات متحده و خلیلزاد برای دست‌ یافتن به صلح قدردانی شده است.

رئیس اجرائیه گفته است که صلح از خواست‌ ها و نیازهای اصلی حکومت و مردم افغانستان است و امیدوار هستند که طالبان با درک واقعیت ‌های جامعه و با استفاده از فرصت به دست آمده به صلح تن دهند و قتل و کشتار در کشور هرچه سریع ‌تر پایان یابد.

داکتر عبدالله تاکید کرد که صلح و تلاش‌ های صلح در انحصار هیچ‌ نهاد و گروهی نیست و باید با قضیه‌ صلح به صورت فراگیر و همه جانبه برخورد گردد و تمام جریان ‌های سیاسی، شخصیت‌ های ملی، زنان و نهادهای جامعه مدنی کشور در مذاکرات صلح حضور داشته باشند و نظریات و دیدگاه‌ های آنان در این زمینه در نظر گرفته شود.

خبرنامه آورده است که زلمی خلیلزاد هم درباره تلاش‌ ها و مذاکرات خویش با طالبان برای دست‌ یافتن به صلح در دوحه، سفیر اخیرش به بروکسل و صحبت با اعضای ناتو و سفرش به اسلام آباد و بحث با مقامات پاکستانی معلومات ارائه کرد.

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، دست ‌یافتن به صلح در افغانستان را از اهداف عمده ایالات متحده خواند و تاکید کرد که امریکا بر اصل کاهش خشونت با تعریف و مکانیزم مشخص و قابل قبول برای واشنگتن، حکومت و مردم افغانستان به عنوان پیش ‌شرط امضای توافق‌ نامه صلح با طالبان پابند است و در این راستا منتظر پاسخ طالبان می‌ باشد.

وی تاکید کرد که هیئت مذاکره کننده افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان باید فراگیر و همه شمول باشد و از تمام اطراف در افغانستان نمایندگی کند.

این در حالی است که شب گذشته خلیلزاد در دیدار با رئیس جمهور غنی، اظهار داشت که پشرفت قابل ملاحظه ای در جریان گفتگوهای روزهای اخیر با طالبان به دست نیامده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *