تفاوت میان مبارزه با تروریسیم در جهان اسلام و غرب

در سال ۲۰۰۱ القاعده برج‌های تجارت جهانی را منهدم کرد که این یک ضربۀ سنگینی بود که به پیکر آمریکا خورد؛ حال بحث این‌که گفته می‌شود القاعده ساخته آمریکا بود و خودش بخاطر ایجاد کردن پایگاه به افغانستان بیاید نیم قرن برنامه ریزی کرده بود و منهدم کردن برج‌های جهان هم گفته می‌شود که کار خودش بود به کنار، اما این کشور با ناتو وارد افغانستان شدند و شعار شان مبارزه با تروریسم بود و بوش پسر گفت که «جهان در مبارزه علیه تروریسم یا با ما استند و یا علیه ما» این گفته‌های بوش پسر تقریباً همه کشورها را متقاعد کرد که بخاطر منافع ملی آمریکا بیایند به افغانستان و عروسک های خیمه‌شب بازی خود شان را از بین ببرند که تا جالی موفق هم بودند و تا سال‌های ۲۰۰۳ الی ۲۰۰۴ افغانستان امن بود و شاهراه‌ها ۲۴ ساعت امنیت داشت و مردم به آینده امیدوار شده بود اما بعد از سال‌های ۲۰۰۵ اوضاع کم، کم خراب شد و تا سال ۲۰۱۷ به جای رسیده که بیش از ۴۰درصد خاک افغانستان با وجود حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در دست طالبان مسلح است و در سال‌های اخیر داعش هم قد کشیده است.

حضور آمریکا به افغانستان در ظاهر قضیه بخاطر از بین بردن تروریسیم بین المللی بود اما در عمق این قضیه ایجاد پایگاه نظامی بود بخاطر زیر فشار قرار دادن قدرت‌های نوظهور آسیا مثل چین، هند، روسیه، ایران و تا جای پاکستان که در این کار موفق شد اما این موفقیت با ایجاد گروه تروریستی داعش در خاورمیانه و ایجاد رعب و وحشت در دل رهبران خاورمیانه خودش را دوباره فاتح جهان فکر کرد اما برعکس پروژه داعش که با پول خاندان آل سعود، برنامه اسرائیل و پلان و همکاری نظامی آمریکا ایجاد شده بود با مداخله روسیه، ایران، حزب الله لبنان، فاطمیون و… این پروژه شکست خورد و این تروریست‌های ساخته آمریکا از بین رفتند.

حال با تعریف منافع ملی اگر بسنجیم وقتی‌که منافع ملی آمریکا چندین هزار کیلومتر فاصله را طی می‌کند و میاید به بهانه تروریستم بین المللی یک کشور را اشغال می‌کند و در آن پایگاه می‌زند، در حالی که هیچ تغییری در وضعیت زندگی مردم نمیاید و برعکس روز به روز وضع سیاسی و اجتماعی برهم خورده می‌رود، ایران، روسیه، حزب الله و افغانستان هم حق دارند که برای حفظ منافع ملی خود جنگ کنند، وقتی که آمریکا می‌تواند کشورها را در مقابل تروریستم بسیج کند چرا ایران و روسیه نمی‌تواند.

آمریکا در خاورمیانه قصد داشت که داعش را بزرگ کند و تا مرزهای ایران بیایند و ایران را تهدید کند چون ایران تنها کشور اسلامی که در مقابل استراتیژی‌های آمریکا ایستادگی می‌کند و کشورهای دیگر که قدرتمند بودند را ضعیف ساخت در عراق صدام حسین را اعدام کردند و در لیبی معمرالقضفی را به بهانه بهار عربی کشتند که بعدها این بهار عربی هم به ضرر آمریکا تمام شد، اما با ایستاده‌گی روسیه، ایران وارد مبارزه با داعش شد و در این میان گروه‌های مختلف چون فاطمیون، زینبیون، حیدریون و گروه حزب الله لبنان به سرکرده‌گی سید حسن نصرالله در امر مبارزه با تروریستم وارد شدند و بالاخره این هم‌گرایی به شکست داعش و پیروزی جهان اسلام انجام شد.

حال یک نهادی نیست که از آمریکا و ناتو بپرسد که در طول ۱۷سال حضور تان در افغانستان با آن همه امکانات نظامی و استخباراتی چرا طالبان هنوز هم قدرتمند استند؟ چرا بعد از این همه سال حکمتیار را وارد میدان سیاست کردید؟ چرا کارخانه‌های مواد مخدر در جنوب را بمبارد می‌کنید اما در مورد شمال هیچ گزارشی نشر نمی‌کنید؟ چرا جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری را نمی‌گذارید به افغانستان بیاید؟ آیا نگذاشتن جنرال دوستم بخاطر جنگ‌های است که علیه تروریستم در شمال می‌کرد؟

 

ندیم پارسینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *