تصویر زنان، چالش تازه انتخابات

تنها هفت روز به برگزاری انتخابات مجلس نماینده گان باقی مانده است و در کنار مشکلات متعدد دیگر، حالا اختیاری یا اجباری بودن تصویر زنان

مشکلاتی که تا حال به میان آمده اند؛ همه راهی برای تقلب یادآوری شده و ادعا می شود که شماری از افراد و یا هم دولت از این روند قصد تقلب در انتخابات را دارند.

از معیاری نبودن دستگاه های بایومتریک تا تذکره و ثبت نام افراد به عنوان راه های تقلب یاد می شود.

در کنار این مشکلات به تازگی گفته شده است که درج تصویر زنان در سیستم بایومتریک در هنگام رای دادن، مشکل و چالش تازه گفته شده است.

به همین اساس، هفت عضو کمیسیون مستقل انتخابات بالای اختیاری بودن گذاشتن تصویر زنان در سیستم بایومتریک بحث کردند که در پایان دو بانو و یک مرد از این اعضا به این روند رای مثبت ندادند؛ اما چهار عضو دیگر رای موافق داشتند.

این روند در حالی است که عکس زنان رای دهنده خواهی نخواهی در تذکره آمده و ثبت آن در سیستم بایومتریک هیچ ممانعتی نخواهد داشت.

به همین منظور، شماری از نامزدان مجلس نماینده گان از جمله نورالرحمن اخلاقی، از ولایت کابل در صفحه فیس بوک خود نگاشته است که «اساسی ترین راه تقلب در انتخابات پیشرو، اختیاری گذاشتن تصویر بانوان در سیستم بایومتریک است.»

وی معتقد است در حالی که گرفتن تصویر تذکره هر فرد در روز انتخابات اجباری است و در تذکره تصویر بانوان وجود دارد، این تصمیم کمیسیون هیچ توجیهی ندارد.

رویکرد تازه کمیسیون که اگر بر اساس رای موافق اعضای آن روی دست گرفته شود، بیش از پیش روند انتخابات را زیر سوال خواهد برد.

باید گفت که هنوز فرصت باقی است تا کمیسیون مستقل انتخابات این راه تقلب گسترده را که به شدت شفافیت انتخابات را زیر سوال می ‌برد، ببندد.

با تمام این تفاسیر، مردم در انتظار برگزاری انتخابات هستند و باید دید که کمیسیون با تمام ادعاها منبی بر جلوگیری از تقلب، تا چه حد در عملی ساختن ادعاهایش موفق خواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *