تسلیحات سنگین همراه با پیمان امنیتی

سفارت امریکا در کابل اعلام کرده کشورش در صورت تسلیحات سنگین نظامی خود را به اختیار دولت افغانستان قرار خواهد داد که این کشور  پیمان امنیتی را با امریکا امضاکند .

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  جیمز بی کننگهم، سفیر امریکا در کابل گفته است با امضای پیمان همکاری های امنیتی، امریکا حاضر است تمام  ماشین آلات  جنگی اش بشمول امکانات هوایی را به اختیار ارتش افغانستان قرار دهد .

سفیر امریکا در کابل تاکید کرده است که کشورش به این فکر است که یک نیروی امنیتی قوی برای مردم افغانستان بسازد، تا آنان از مردم و اراضی این کشور دفاع کنند.

آقای کننگهم این اظهارات را در محفلی در انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان در مطرح کرد و افزوده است  که ایالات متحده امریکا سلاح های بسیار خطرناک را در اختیار نیروهای امینتی افغانستان قرار نخواهد داد.

سفیر امریکا در باره سلاح های خطرناک که گفته به اختیار ارتش افغانستان قرار نخواهد گرفت، توضیحات نداده که این سلاح از کدام  نوع سلاحهای کشنده است که از آن در افغانستان استفاده می شود.

در این اواخر ایالات متحده امریکا در تلاش امضای پیمان امنیتی با دولت افغانستان است اما رئیس جمهورکرزی این مسله به مردم افغانستان محول کرده و در باره چگونگی امضای آن لوی جرگه تصمیم نهایی خود را خواهد گرفت.

یکی از موضوعات که در این پیمان بیشتر روی آن تمرکز شده این است که امریکا از افغانستان خواسته که به سربازانش در این کشور مصئونیت قضایی داده شود اما دولت افغانستان این امر را پذیرفته است.

دولت افغانستان می گوید پیمان امنیتی با امریکا در صورت به امضا خواهد رسید که امریکا به تقویت نیروهای نظامی افغان بی پردازد و صلح و ثبات در این کشور حاکم شود و این مسله در لوی جرگه مطرح می شود و مردم در باره آن تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

گفتنی است که هم اکنون مذاکرات روی پیمان امنیتی میان مقامات کابل و واشنگتن در حالت تعلیق است و دولت افغانستان گفته که روند مذاکرات روی این پیمان میان دو کشور، با آغاز پروسه صلح با طالبان آغاز خواهد شد.

حامدکرزی رئیس جمهور کشور دور چهارم از مذاکرات روی پیمان امنیتی میان واشنگتن- کابل را یک ماه قبل در واکنش به صادق نبودن امریکا در باره پروسه صلح و ثبات افغانستان به حالت تعلیق در آورده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *