تاخیر در اصلاحات انتخاباتی، زیر سوال بردن پروسه انتخابات

BC16D69C-E405-4CD6-98B1-7BFD6FD3BE4D_cx24_cy1_cw57_w900_r1_s_r1تاخیر در اصلاحات انتخاباتی و تعیین افراد جدید برای کمیسیون های انتخابات، تمام پروسه را زیر سوال برده و مردم را از رفتن به پای صندوق های رای مایوس می سازد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صدیق الله توحیدی، معاون کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی با ذکر مطلب فوق گفت که انتخابات پارلمان و شوراهای ولسوالی باید عادلانه، سراسری و شفاف باشد تا مردم از این روند حمایت کنند.

وی که در نشست خبری در کابل صحبت می کرد، افزود که هر تاخیر در ایجاد اصلاح نظام انتخاباتی این روند را زیر سوال برده و عدم تطبیق موافقت نامه ایجاد حکومت وحدت ملی در این رویکرد نیز تمام حکومت را به چالش می کشاند.

توحیدی همچنین گفت که تاخیر در ایجاد اصلاح نظام انتخاباتی به ضرر دولت و مردم افغانستان است و نباید کمیسیون‌های انتخاباتی در گرو یک یا دو تیم یا گروه‌های سیاسی خاص باشد.

بر اساس اظهارات منبع، انتخابات حق مردم است و نباید حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را از مردم گرفت و باید هرچه زودتر از تلف ‌شدن وقت برای ایجاد اصلاحات انتخاباتی جلوگیری کرد.

معاون کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی گفت که عدم ایجاد اصلاح در انتخابات و کمیسیون های انتخاباتی، به فروپاشی سیاسی نظام نیز منجر خواهد شد.

این در حالی ا‌ست که هنوز از قانون جدید انتخاباتی معلومات دقیق وجود ندارد و با تاکید فراوان رهبران حکومت وحدت ملی برای اصلاح نظام انتخاباتی و ایجاد کمیتۀ گزینش، هیچ روشنی برای انتخابات آینده وجود ندارد.

در عین حال، روند مجادلات لفظی بین حکومت و کمیسیون انتخابات نیز بعد از ایجاد کمیته گزینش پر رنگ است و فعالیت این کمیته نیز هنوز در حالت بی ‌سرنوشتی به سر می ‌برد.

Author

About Author