برنامه های امنیتی مورد قبول مجلس قرار نگرفت

Afghan_parliament_in_2006برنامه های امنیتی ارگانهای امنیتی و دفاعی کشور مورد قبول مجلس نماینده گان قرار نگرفته و به کمیسیون های امنیتی مجلس ارجاع شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقام های امنیتی و دفاعی کشور، پیش از ظهر امروز (۱۹جدی) برای پاسخ دهی در مورد برنامه های آنها در فصل زمستان به مجلس فراخوانده شده بودند.

نماینده گان نگرانی های خود در بخش های مختلف از جمله راه اندازی عملیات در نقاط مختلف کشور، عملیات شبانه، ظهور چند دسته مخالفان، ناامنی در نقاط مختلف کشور و برنامه ها در مورد تدابیر در فصل سرما را ابراز کردند.

نماینده گان معتقد بودند که شیوه جنگ مخالفان در ماه های اخیر تغییر کرده و تا هنوز معلوم نیست که نهادهای امنیتی کشور در برابر این تغییرات، چه برنامه ای روی دست دارند.

در عین حال، نگرانی دیگر نماینده از عدم هماهنگی در رده های پایین نهادهای امنیتی در هنگام عملیات است که به گفته آنها، دلیل عمده سقوط کندز و ولسوالی سنگین ولایت هلمند نیز همین موضوع بوده است.

از سویی هم، مقام های امنیتی کشور عدم هماهنگی در رده های پایین نهادهای امنیتی را تائید کرده و اظهار داشتند که در حال حل این مشکلات هستند.

محمد معصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع ملی اظهار داشت که هماهنگی لازم در رده های پایین وجود ندارد؛ اما زمینه برای حل این مشکلات فراهم شده و اصلاحات جدی روی دست گرفته شده است.

به گفته وی، مشکل امنیتی در کشور وجود دارد و این امر نیز عوامل مختلفی دارد که وی در مورد این عوامل به این مثل بسنده کرد که :«چیزی گندم تر است و چیزی هم آسیاب کُند است.»

وی افزود که بالای استراتیژی امنیت ملی بحث های زیاد شده و نظر به تغییرات در جنگ، اصلاحات نیز در این استراتیژی وارد می شود.

بر اساس اظهارت استانکزی، یکی از اولویت های نیروهای امنیتی کشور در فصل زمستان، تامین امنیت شهرها است و بالای برنامه های عمده در فصل های گرم کار می شود.

در عین حال، نورالحق علومی، وزیر امور داخله نیز با تائید بر اینکه مشکلات در نهادهای امنیتی وجود دارد؛ اظهار داشت که تلاش ها برای اینکه از حالت تدافعی به حالت تهاجمی برسیم، جریان دارد.

علومی اظهار داشت که در طول سالهای اخیر، بسیاری از گروه ها با همکاری و حمایت کشورهای خارجی تلاش داشتند تا در کشور پایگاه رسمی داشته باشند که نیروهای امنیتی کشور اجازه این کار را نداده و در این راه قربانی زیاد نیز دادند.

همچنین مسعود اندرابی، سرپرست ریاست امنیت ملی گفت که تلاش برای ریشه کن کردن داعش جریان دارد و در طول این مدت نیز ضربات سنگین به این گروه وارد شده است.

وی تاکید کرد که دشمن به دنبال ادامه جنگ فرسایشی فعلی در کشور است؛ اما با ایجاد ساختار جدید برای رسیدن به هماهنگی لازم، این تهدیدهای دشمن خطری ایجاد نخواهد کرد.

با این حال، عبدالرووف ابراهیمی، رئیس مجلس نماینده گان با بیان اینکه، با گذشت مدتی از فصل زمستان، مقام های امنیتی کشور در مورد عملیات در این فصل معلومات ارائه نکرده اند، پلان آنها مورد قبول نیست.

وی اظهار داشت که پلان های امنیتی باید برای بازپس گیری مناطقی که تحت کنترول طالبان است، ارائه شود که این کار صورت نگرفت و به همین منظور کمیسیون دفاعی و داخلی مجلس نماینده وظیفه رسیده گی به این پلان ها را دارد که باید به مجلس عمومی ارائه شود.

Author

About Author