حقوق بشر نباید قربانی صلح شود

Untitled-196کمیته گفتگوی مردم پیرامون صلح ضمن خوش بینی از مذاکرات چهارجانبه صلح، مدعی هستند که نباید حقوق بشر قربانی این گفتگوها شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اعضای کمیته گفتگوی مردم پیرامون صلح، امروز (۱۹جدی) در نشست خبری در کابل از آغاز مذاکرات چهارجانبه صلح استقبال کردند.

احمد فهیم حکیم، رئیس این کمیته اظهار داشت که مذاکرات صلح در ۵ سال گذشته ناکام بوده و باید مذاکرات چهارجانبه را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد.

به گفته وی، در این صلح باید تمام جوانب و عوامل داخلی و خارجی صلح افغانستان مورد بحث قرار گیرد و حقوق بشر را قربانی این گفتگوها کرد.

حکیم افزود که نقشه صلح باید همه شمول باشد و خانواده های قربانیان فراموش نشوند و تضمین هایی برای تحقق تعهدات نیز در نظر گرفته شود.

منبع اظهار داشت که تامین حقوق بشر یکی از خواسته های عمده مردم برای مذاکرات چهار جانبه است.

در عین حال، سونیا اسلمی یکی از اعضای کمیته گفتگوی مردم پیرامون صلح اظهار داشت که حضور زنان در مذاکرات صلح حتمی است؛ چون آنان بیشتر از مردان در خطر نقض حقوق شان هستند.

به گفته وی، اثرات این مذاکرات باید مردمی باشد و تاثیرات مثبت داشته باشد که در همه جوانب اثرات آن رونما گردد.

گفتنی است که مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان با حضور افغانستان، پاکستان، امریکا و چین دو روز دیگر در اسلام آباد برگزار می شود.

این مذاکرات به تعقیب نشست قلب آسیا در ماه گذشته برگزار می شود و خوش بینی ها نسبت به آن به دلیل موقعیت راهبردی افغانستان بیشتر است.

Author

About Author