انتخاباتی پرتقلب در انتظار افغانستان

رئیس جبهه ملی نوین افغانستان معتقد است که با سهل انگاری حکومت در راه اصلاحات انتخاباتی، انتخابات آینده پرتقلب تر از انتخابات دو سال در انتظار مردم افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، انورالحق احدی، امروز (۱۶جوزا) در یک نشست خبری در کابل اظهار داشت که چالش اصلاحات انتخاباتی حالا به یک بحران مبدل شده و کشور را به بیراهه کشانده است.

EC7A3AFB-34CE-444D-A286-6603632ED821_mw1024_mh1024_s

احدی از رهبران حکومت انتقاد کرده و اظهار داشت که هیچ مفکوره واضحی در بین رهبران حکومت برای اصلاحات و برگزاری انتخابات شفاف وجود ندارد.

با این حال، وی افزود که اصلاحات نظام انتخاباتی در چند هفته محدود عملی می شود؛ اما بی کفایتی رهبران حکومت باعث شده تا این روند در دو سال گذشته عملی نشود و رهبران نیز وقت خود را ضایع کرده اند.

احدی تصریح کرد که در صورت عدم تطبیق و عملی شدن اصلاحات در نظام انتخاباتی، انتخابات آینده مجلس نماینده گان و شوراهای ولایتی پرتقلب تر از انتخابات اخیر ریاست جمهوری خواهد بود.

رئیس جبهه ملی نوین افغانستان، عدم تصویب فرمان تقنینی رئیس جمهور از سوی شورای ملی یک ناکامی است که مسوولیت این ناکامی نیز به صورت مطلق به دوش دولت است.

BF5FC8C8-CDEA-4225-B0E4-B86DB065F332_w987_r1_s

احدی برگزاری لویه جرگه، اصلاحات نظام حکومت، اصلاحات نظام انتخاباتی و توزیع تذکره های الکترونیکی را به هم مرتبط دانسته و اظهار داشت :«اگر حکومت بخواهد سیستم حکومت داری را تغییر بدهد باید لویه جرگه را برگزار کند و برای انتخابات شفاف نیز نیاز به توزیع تذکره های الکترونیکی است که به همین دلیل، حکومت به دنبال تاخیر در انتخابات است.»

وی عدم توزیع تذکره های الکترونیکی را نیز بی کفایتی حکومت دانسته و اظهار داشت که توزیع این تذکره ها به تاخیر انداخته شده تا انتخابات شفاف برگزار نشود.

رئیس جبهه ملی نوین افغانستان به حکومت پیشنهاد داد تا مجلسی با حضور همه سیاسیون و صاحب نظران برگزار کند و ابعاد مختلف انتخابات و مشکلات کشور را مورد بررسی قرار دهد تا به راه حلی اساسی دست یابد.

نگرانی ها از عدم تمایل حکومت به برگزاری انتخابات در حالی ابراز می شود که حکومت وحدت ملی پیش از این اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی در خزان امسال برگزار خواهد شد.

Author

About Author