ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در بغلان

13342153_1100683683326084_2065118816_nبا آنکه هنوز روح و روان شهروندان بغلان از دغدغه جنگ و نا امنی فارغ نیست و  فعالان مدنی در این ولایت طی یک گردهمایی محفلی را به مناسبت ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی راه اندازی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کتاب به مثابه گوهر گرانبها و آموزگار مهربان با آمدن قشون سرخ شوروی سابق در کشور و آغاز جنگ های خانمان سوز در کنار دیگر داشته های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زیر آوارها دفن شد و دستانی که سر و کارش با کتاب بود، قطع گردید.

مکان های آموزشی به توپ بسته شدند و سرهای هوا خواهان کتاب در دم تیغ بریده شد، وضعیت ناگوار جنگ و نا امنی و ریزش خمپاره های نفس گیر همه داشته های فرهنگی را در کشور از بنیاد بر کند.

وضعیت جنگی در کشور حاکم شد و پیرو جوان دست به تفنگ بردند، کتابی هم که اگر در تاق های خانه امان یافته بودند در لایه های خویش گیر ماندند و کسی هم مجال ورق زدن را پیدا نکرد.

پس از روی کار آمدن حکومت جدید و باز شدن صفحه تازه در زنده گی شهروندان کشور، مکاتب و مکان های آموزشی یکی پی دیگری بنیاد گذاشته شد جوانان برای فراگیری درس و تعلیم سیل آسا به مکاتب رو آوردند.

اما پس از چند سالی نهال آرزوها در کشور رو به زرد شدن گرایید و در اطراف و اکناف کشور فعالیت نیروهای مخالف مسلح دولت آغاز و باعث بسته شدن مکاتب بویژه مکاتب دخترانه گردید، و از سوی دیگر نبود زمینه های اشتغال زایی برای افراد تحصیل کرده و همچنان نبود آرامش های فکری در میان جوانان دست به دست هم داده فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی را کمرنگ ساختند.

حالا فرهنگیان بغلانی با این اقدام شان میخواهند با راه اندازی همچو برنامه ها فرهنگ کتاب خوانی را در میان افراد خانواده ترویج و گسترش بدهند.

13391004_1100683679992751_1708922554_n

احمدشاه بختیار رئیس اجراییه این مجتمع هدف از راه اندازی این برنامه را تشویق جوانان به مطالعه و گسترش فرهنگ کتاب خوانی عنوان نمود.

“فرهنگ کتاب خوانی، در جامعه برنامه ی بی سابقه بود در بغلان که ما راه اندازی کردیم، بعد ازین باید به فرهنگ سلاح داری و جنگ، ویران کردن خانه ها نقطه پایان داده شود جوانان باید سر و کار شان بیشتر با کتاب باشد، همه مردم باید از طریق راه های علمی و فرهنگی برای رسیدن به اهداف شان اقدام کنند”.

در حدود ۱۰۰ تن درین محفل اشتراک کرده بودند که اکثر آنان را جوانان و فرهنگیان تشکیل می داد. سخنرانان این محفل کمرنگ شدن فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی را در میان افراد خانواده بویژه جوانان یک امر ناپسند و مشکل آفرین در آینده می دانند.

به گفته آنان در سالهای پسین فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی کمرنگ شده است و اکثراً جوانان به جای مطالعه به فعالیت های دست میزنند بر علاوه آن که سودمند نیستند، باعث ضیاع وقت نیز می گردد.

از سوی هم کتاب خوانی را راهی را برای سعادت و حاصل کردن آگاهی از فرهنگ اصیل و تاریخ گذشته گان می دانند.

سیدکاظم فاضل استاد دانشگاه و شاعر بغلانی که تا کنون چند اثرش به چاپ رسیده است می گوید: روح و روان یک جامعه فرهنگ همان جامعه است، جامعه فرهنگی جامعه ی را گفته میتوانیم که از نظر فرهنگی غنی باشد”.

به باور اکثر جامعه شناسان ملت های که سر و کارشان با کتاب و مطالعه هست، توانسته اند از خود فرهنگ ماندگار بجا بمانند و فرهنگ های گذشته گان شان را خوبتر به آینده گان شان منتقل کنند.

اولین کتابخانه عامه در شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان سال گذشته به بهره داری سپرده شد به گفته مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بغلان هم اکنون کتابخانه عامه شهر پلخمری ظرفیت پاسخگویی را برای علاقه مندان مطالعه داراست.

Author

About Author