امضای سه سند همکاری میان افغانستان و چین

افغانستا و چین سه سند همکاری را در بخش های اقتصادی و تخنیکی، معاهده استراداد زندانیان میان دو کشور و تفاهمنامه در رابطه به ایجاد همکاری میان دانشگاه های کابل و شییان به امضا رساندند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این تفاهم نامه ها با حضور حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان و شی جین پینگ رئیس جمهور چین، میان مقامات دو کشور به امضا رسید.

اولین موافقتنامه در عرصه اقتصادی و تخنیکی میان داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی و وزیر تجارت چین به امضا رسید.

در چوکات این سند همکاری، حکومت چین ۲۰۰ میلیون یوان چینایی را به افغانستان به طور بلاعوض مساعدت می کند که این کمک به اساس اولویت های حکومت افغانستان به مشوره دو کشور در پروژه های مختلف به مصرف خواهد رسید.

سند دوم معاهده استراداد زندانیان میان افغانستان و چین می باشد که توسط ارشاد احمدی معین سیاسی وزارت امور خارجه و معاون وزارت خارجه چین به امضا رسید.

به همینگونه سند سوم، تفاهمنامه در رابطه به ایجاد همکاری میان دانشگاه های کابل و شییان چین توسط رئیس دانشگاه شییان و محمد کبیر فراهی سفیر افغانستان در چین به امضا رسید.

گفتنی است که در چوکات همکاری های تعلیمی و فرهنگی افغانستان و چین، همکاری ها میان دانشگاه های دو کشور بوجود آمده و به اساس آن در عرصه تعلیم و تربیه و انجنیری هایدرولیک به جوانان افغان تعلیمات مسلکی فراهم می گردد.

همچنان مطابق این تفاهمنامه، بورس های بیشتری برای تحصیلات عالی جوانان افغان فراهم می گردد و در دانشگاه کابل کورس های زبان چینایی افزایش خواهد یافت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *