امریکا زندانیان را از افغانستان مخفیانه خارج میکند

باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا به صورت مخفیانه ۱۲ زندانی را از زندان ارتش امریکا در بگرام ˈپروانˈ افغانستان به خارج از این کشور انتقال داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اوباما در نامه ای به کنگره که روز پنجشنبه منشتر شد، قانونگذاران امریکا را آگاه ساخت که تعداد زندانیانی غیر افغان که در بازداشتگاه کوچک پروان در نزدیکی کابل نگهداری می شوند از ۵۰ تن در چند ماه پیش به ۳۸ تن کاهش یافته است.

به گفته یک مقام دفاعی امریکا که به شرط ناشناس ماندن سخن می گفت، یک مرد فرانسوی، یک کویتی و ۱۰ پاکستانی به در پایان ماه مه به کشورهای متبوعشان بازگردانده شده اند.

وی افزود: امریکا قصد دارد بقیه بازداشت شدگان را که یمنی، تونسی، چند پاکستانی و یک روس هستند، در یک دادگاه نظامی یا عادی محاکمه کند.

انتقال محرمانه این زندانیان به خارج از افغانستان، نشانگر چالش هایی است که دولت اوباما برای بستن پروان و زندان ارتش امریکا در خلیج گوانتانامو در کوبا با آن روبه روست که در پی حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ به شدت مورد انتقاد گروه های مدافع حقوق بشر قرار گرفته است.

دولت اوباما همچنین به آهستگی سرگرم انتقال برخی از زندانیان گوانتامو است که در آن حدود ۱۵۰ زندانی باقی مانده است.

اوباما به رغم مخالفت دیرینه کنگره، مجددا بر تعهد خود برای تعطیل کردن زندان گوانتانامو تاکید کرده است.

زندانیان غیر افغان که در پروان نگهداری می شوند، تنها بازداشت شدگان باقی مانده در اختیار امریکا در افغانستان، پس از تحویل صدها زندانی افغان به دولت افغانستان در سال گذشته میلادی به شمار می روند.

به نظر دولت امریکا برخی از این زندانیان غیر افغان باقی مانده در پروان مانند برخی از زندانیان گوانتانامو به قدری خطرناک هستند که آنها را نمی توان آزاد کرد.

سرنوشت این زندانیان با توجه به فرارسیدن پایان ماموریت نظامی امریکا و ناتو در افغانستان، دوباره از اهمیت برخوردار می شود.

اوباما قصد دارد در صورت نهایی شدن توافق دو کشور در باره نیروهای نظامی، کمتر از ۱۰ هزار نیروی نظامی پس از ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بگذارد که تقریبا همه آنان تا پایان ۲۰۱۶ از این کشور خارج خواهند شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *