افغانستان آماده پذیرش پناهجویان است

در حالی که کارشناسان و نماینده گان مجلس می گویند که بازگشت پناهجویان در شرایط فعلی ممکن نیست، وزارت مهاجرین از آماده گی کامل برای پذیرش پناهجویان به کشور خبر می دهد.

اسلام الدین جرات، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده گان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می گوید که برای بازگشت دوباره پناهجویان، پلان عمل ساخته شده است.

به گفته وی، افغانستان برای برگشت پناهجویان آماده گی لازم دارد و بر اساس توافق با سازمان های کمک کننده، افراد دارای مدرک مبلغ ۴۰۰ دالر به عنوان پول نقد دریافت کرده و با مصارف این سازمان ها به محل مورد درخواستشان در افغانستان انتقال داده می شوند؛ اما برای افراد بدون مدرک تا ۴۰درصد کمک مالی شده و به محل مورد نظرشان انتقال داده می شوند.

جرات همچنین به بازگشت روزانه عودت کننده گان از کشورهای ایران و پاکستان اشاره کرده و گفت :«روزانه نزدیک به هفت هزار نفر از این دو کشور بازگشت می کنند و برای آنها برنامه های مهمی در نظر گرفته شده است.»

سخنگوی وزارت مهاجرین اظهار داشت که در حال حاضر در دو ولایت کابل و ننگرهار توزیع نمرات زمین برای بازگشت کننده گان در نظر گرفته شده که ۱۳ هزار نمره در کابل توزیع می شود و در ننگرهار نیز به میزان مورد نظر توزیع خواهد شد.

منبع همچنین گفت که اگر روند به همین شکل و به صورت تدریجی باشد هیچ مشکلی به وجود نمی آید و دولت آماده گی کامل دارد و با برنامه های اجتماعی ـ اقتصادی به مانند «میثاق شهروندی»، تلاش می شود تا بازگشت کننده گان با مشکل بیکاری نیز روبرو نباشند.

خروج اجباری مهاجرین، برنامه سیاسی

با توجه به شرایط فعلی افغانستان که در شمار زیادی از ولایت ها جنگ جریان دارد و ناامنی در اکثر کشور وجود دارد، آیا بازگشت شمار زیادی از عودت کننده گان به کشور، نوعی حربه سیاسی از جانب کشورهای میزبان نیست؟

در پاسخ به این سوال، اسلام الدین جرات می گوید که هر کشور با جغرافیای شناخته شده در پی منافع ملی خود است و از هر ابزار لازم برای رسیدن به این اهداف استفاده می کند.

بر اساس گفته های وی ممکن است در اخراج اجباری مهاجرین از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان اهداف سیاسی نیز در میان باشد تا دولت را تحت فشار قرار دهد؛ اما افغانستان آماده گی لازم برای پذیرش عودت کننده گان را دارد.

اخراج پناهجویان، جفا در حق آنهاست

اما با در نظر داشت اینکه دولت آماده گی لازم برای پذیرش پناهجویان را اعلام کرده است؛ نماینده گان مجلس، خروج اجباری آنها را جفا دانسته و خواهان تجدید نظر دولت در زمینه تفاهم برای برگشت مهاجرین هستند.

ظهیر سعادت نماینده مردم پنجشیر در مجلس نماینده گان می گوید که بیرون کردن مهاجرین از کشورهای فعلی، جفا به حق آنهاست.

وی تاکید کرد که مسوولیت دولت در این رابطه باید درک شود و دولت نمی تواند به راحتی با سرنوشت پناهجویان بازی کند؛ در حالی که پیش از نشست بروکسل پذیرش پناهجویان را رد کرده بود، در بروکسل برخلاف آن تعهد رفتار کرد.

سعادت گفت که کشورهای اروپایی اگر می خواهند به افغانستان کمک مالی داشته باشند، بهترین کمک این است که پناهجویان را در کشورشان جای بدهند.

این نماینده مجلس تصریح کرد که پناهجویان با دادن قربانی و مصارف زیاد به کشورهای اروپایی رسیده اند و حالا دولت تفاهم کرده که آنها را دوباره می پذیرد به همین دلیل دولت باید در تفاهم نامه ها و سیاست خود در قبال پذیرش مهاجرین تجدید نظر کند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت مهاجرین می گوید که بالاخره باید یک روزی، شهروندان کشور دوباره به کشور برگشته و بر معضل مهاجرت پایان دهند.

اظهارات ضد و نقیض در مورد برگشت پناهجویان افغانستان در حالی مطرح می شود که فصل سرما فرا رسیده و عملا مشکلات برای زنده گی مشکل تر از گذشته می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *