افزایش دو برابری کشت مواد مخدر در ولایت بغلان

کشت مواد مخدر نسبت به سال گذشته در ولایت بغلان دو برابر افزایش یافته است.

 مقام های محلی در ولایت بغلان می گویند نسبت نا امنی ها و موجودیت افراد مسلح غیر مسؤل کشت نبات تریاک و چرس که از آن در تولید مواد مخدر استفاده می شود نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

فضل الحق اندرابی ریس اداره مبارزه با مواد مخدر این ولایت به خبرگزار خاور میانه می گوید: مصروف بودن نیروهای امنیتی در مقابله با هراس افگنان و نارسایی این نیروها در قسمت تخریب کشتزارهای مواد مخدر، باعث بلند رفتن آمار کشت این پدیده شده است.

به گفته آقای اندرابی سال گذشته ۱۱۰ هکتار زمین در بغلان تریاک و چرس کشت شده بود، امسال این رقم به ۲۰۰ هکتار افزایش یافته است.

ریس مبارزه با مواد مخدر این ولایت می گوید موجودیت افراد مسلح غیر مسؤل و بی توجهی ارگان های امنیتی در ولسوالی ها باعث شده است که زارعین بیشتری به کشت و تولید مواد مخدر بپردازند.

13393495_10201607276619480_1198197189_n.png

همچنان وی پایین بودن قیمت حاصلات زراعتی حلال، نبود بازارهای فروش و وارد شدن غله جات از کشورهای بیرونی را علت دل سرد شدن زارعین از کشت زراعت حلال می داند.

این مقام محلی بغلان از ارگانهای امنیتی به ویژه پولیس مبارزه با مواد مخدر بغلان می خواهد برای ریشه کن سازی مواد مخدر به جدیت کامل جلو قاچاق و کشت آنرا بگیرد.

در همین حال داکتر رحم خدا نوری آمر شفاخانه معتادین در ولایت بغلان به خبرگزاری خاور میانه می گوید: آمار معتادین مواد مخدر نیز نظر به سال گذشته افزایش یافته است و بی توجهی از سوی ارگان های مسؤل در قسمت جلوگیری از کشت و قاچاق مواد بر نگرانی ها افزوده است.

 وی می گوید: “یک سلسه سهل انگاری ها از سوی نهادهای مسؤل در قسمت جلوگیری از قاچاق و کشت مواد مخدر صورت می گیرد و از طرف دیگر بازگشت افراد معتاد به مواد مخدر از کشور های بیرونی از عواملی هستند که باعث افزایش آمار معتادین در بغلان شده است”.

با این همه چالش های موجود در حصه افزایش معتادین و کشت نبات مواد مخدر در این ولایت یک شفاخانه تداوی معتادین به ظرفیت ۳۰ بستر در شهر پلخمری از دو سال بدینسو ایجاد شده است.

به گفته آمر این شفاخانه نظر به تقاضا و مراجعه معتادین برای دوباره صحت یاب شدن ظرفیت موجوده خیلی اندک است، وی از وزارت صحت عامه کشور می خواهد که برای بلند بردن ظرفیت این شفاخانه، بسترهای آن را از ۳۰ بستر به ۱۰۰ بستر ارتقا دهد.

از سوی دیگر سمونوال نظام الدین نظام آمر مبارزه با مواد مخدر پولیس بغلان می گوید از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۱۴۵ تن به جرم قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکولی از سوی پولیس بازداشت شده است که از نزد این افراد ۱۸۰۶ کیلوگرام مواد مخدر از نوع پودرهیرویین، تریاک و چرس کشف و ضبط گردیده است.

13390930_10201607276699482_1579450700_n.png

آمر مبارزه با مواد مخدر ولایت بغلان نبود زمینه های کاری را از علت های اساسی بلند رفتن گراف کشت مواد مخدر درین ولایت عنوان می کند، وی می افزاید که به علت جنگ و نا امنی در بغلان امسال نتوانسته اند به تخریب کشت مزارع کوکنار اقدام نمایند.

به گفته این مقام ها ولسوالی های اندراب، بنو، ده صلاح، برکه، جلگه و تاله و برفک از ولسوالی های هستند که در آن امسال نبات تریاک و چرس کشته شده است.

Author

About Author