از نهمین سالگرد شهدای ۱۵ عقرب ۱۳۸۶ در کابل تجلیل شد

از نهمین سالگرد شهادت «سید مصطفی کاظمی» و پنج تن از اعضای پارلمان جمهوری اسلامی افغانستان با برگزاری مراسم ویژه در خیمه لوی جرگه کابل تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این مراسم امروز جمعه (۱۴ عقرب) با حضور رئیس اجرایی کشور، شماری از رهبران جهادی، اعضای کابینه، پارلمان و صدها تن از مردم برگزار شد.

داکتر عبدالله عبدالله، «رییس اجرایی حکومت وحدت ملی» در این مراسم  با اشاره به اوضاع امنیتی کشور گفت: برای برون رفت از بی ثباتی سیاسی موجود و نرفتن کشور به سوی بحران باید هرچه زود تر، توافق نامه سیاسی حکومت مورد  تطبیق قرار گیرد.

رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سیاسی و امنیتی در کشور گفت: امروز ناامنی و فقر مشکل اصلی برای مردم و دولت افغانستان محسوب میشود و اگر بحران سیاسی هم به آن افزوده شود، بدون شک کشور را به سوی یک آینده مبهم و تاریک سوق خواهد داد.

آقای عبدالله گفت: “ما به هیچ وجه، خواهان زیاده خواهی نیستیم اما نسبت به تعهدی که برای مردم داده ایم به آن پایبند هستیم”.

وی حادثه قندوز را یک فاجعه انسانی خوانده و مراتب تسلیت خویش را به خانواده شهداء ابرازداشت، و برای تحقیق در این مورد از تشکیل یک کمیته تحقیقی و حقیقت یاب خبر داد.

در همین حال؛ وی شهادت ” سید مصطفی کاظمی” را یک ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر برای ملت و خانواده آن شهید بر شمرد و به توصیف از شهید “کاظمی” پرداخته گفت: “کاظمی از زمره مردانی بود که فرهنگ را پشتوانه سیاست وسیاست را با اخلاق عجین ساخته بود و معنویت وارزشهای انسانی را در عمل و رفتار سیاسی اش تبارز بخشیده بود.

به گفته آقای عبدالله، شهید کاظمی، فاقد گرایش های منحط قومی، سمتی و زبانی بود و به تحول، نو آوری، ابتکار خلاقیت و تغیر سیمای افغانستان از یک کشور شکسته و چند پارچه به جغرافیای سیاسی زنده و ملت سربلند فکر میکرد و از آهنگهای ناساز تک روی و انحصار احساس خفگی می نمود.

همچنین “صلاح الدین ربانی” وزیر امور خارجه در این مراسم گفت: ” اختلافات سیاسی و تضاد فکری در میان سران حکومت و مقامات حکومتی نشان دهنده این است، که تجربه نظام متمرکز به بن بست رسیده وحتی حامیان دو آتشه آن از این حکومت رو گشتانده اند”.

وزیر خارجه افزود: طوریکه معلوم میشود جامعه جهانی هم از ناکارایی نظام و به متمرکز بودن آن پی برده، از اینرو به حمایت قطعی نمیردازد.

آقای ربانی نیز همانند رییس اجرائیه، راه برون رفت از این مشکل و جلو گیری از ایجاد بحران را، در تطبیق و عملی ساختن توافق نامه سیاسی میداند.

وی شهید کاظمی را اسوه ایثار، عدالت و مردانگی دانسته افزود: “کاظمی” یک جنبش بود، موجی بود که با حرکتهای دیگران آرام نمی شد.

آقای ربانی، از شهید “کاظمی” به عنوان مرد عملگرا یاد نموده گفت: او به شعار اکتفا نمیکرد بلکه برای تحقق اهداف و آرمانهایش، تئوری و نظریه خاص خودش را داشت.

همچنین سید علی کاظمی برادر شهید کاظمی و عضو مجلس نمایندگان، نبود اراده و عدم قاطعیت حکومت در مورد بررسی پرونده های ترور را، فرصتی برای جولان و تحمیل خواسته های گروه های تروریستی خواند.

وی از حکومت وحدت ملی خواست با پیگیری این پرونده وشناسایی عاملان آن و محکومیت شان به اشد مجازات اقدام کند.

وی گفت: “ما بعنوان وارثین شهدا بر مطالبه و داد خواهی خویش ادامه خواهیم داد. تا باشد که دولت برای بر چیده شدن کُشت و کُشتارِ انسانهای بی گناه، گامهای مؤثر وعملی را بر دارد”.

وی از پارلمان افغانستان به خاطر نام گذاری این روز به نام شهدای وحدت ملی استقبال نموده و این کار را یک عمل نیک برای پاسداری از شهید کاظمی و شهدای همراه شان خواند.

همچنین وی از ثبت این روز به نام “شهدای وحدت ملی” در تقویم رسمی کشور در آینده نزدیک خبر داد.

Author

About Author

1 thought on “از نهمین سالگرد شهدای ۱۵ عقرب ۱۳۸۶ در کابل تجلیل شد

  1. شهید قلب تاریخ است:
    نهمین سالروز شهادت شهید سید مصطفی کاظیمی را گرامی میداریم.
    خداوند به برکت خون شهداء عزیز ما در افغانستان امنیت را ارزانی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *