ارگ و سپیدار، خاموش در برابر تصمیم وزارت خارجه امریکا

با آنکه وزارت امور خارجه امریکا از طرف های درگیر انتخابات افغانستان خواسته است به دنبال برنامه های انتخاباتی نباشند؛ اما تا حال ارگ و سپیدار نسبت به این تصمیم خاموشی اختیار کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه کشور برای مراسم تحلیف شان، کمیسیون های جداگانه ای ایجاد کرده و قرار است که فردا (پنجشنبه ۸حوت) مراسم تحلیف برگزار کنند.

وزارت خارجه امریکا عصر دیروز در اعلامیه ای از رهبران حکومت وحدت ملی (محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله) خواسته بود که بجای پرداختن به کشمکش های انتخاباتی به فکر پیش بردن مسایل صلح باشند.

وزارت خارجه امریکا گفته است: «زمان آن نیست که به سیاست‌های انتخاباتی تمرکز شود، بلکه در راستای صلح پایدار، ختم جنگ با طالبان و یافتن فورمولی برای مصالحه سیاسی از ورای گفتگوهای صلح که انتظار می‌رود در ماه مارچ آغاز شود، تمرکز شود.»

با این حال، ارگ و سپیدار با گذشت نزدیک به ۱۲ ساعت، هیچ واکنشی به خواست و تصمیم تازه وزارت خارجه امریکا نشان نداده اند.

با این حال، اعلامیه وزارت خارجه امریکا بیش از پیش وابستگی کشور به امریکا را نشان می دهد.

به راحتی ثابت می سازد که همچنان افغانستان و رهبران آن به اشاره رهبران امریکایی راه می روند و تصمیم می گیرند و در این بین خواست و اراده مردم هیچ مدنظر نیست.

آنچه «کاوه جبران» می نگارد؛ این امر نشان می دهد که سرنوشت یک کشور با سه پارگراف متن یک اعلامیه از یک وزارت‌خانه ـ البته مربوط به امریکاـ تعیین می‌شود و قانون اساسی چنین کشوری به اندازهٔ سخن‌ رسمی وزارت‌خانه ایالات متحده اعتبار ندارد.

به باور وی، «رهبران این کشور (افغانستان)، هر چند برای گروهی بابای قوم و رئیس عزیزالقدر اند؛ اما واقعیت این است که مهره‌های دست‌نشاندهٔ یک قدرت جهانی اند. این رهبران عروسک‌های کوکی دیپلمات‌های خارجی اند».

جبران می گوید که اعلامیه وزارت‌ خارجه امریکا هواداران هر دو طرف را شاد کرده و از همین حالا به دیگری، به دلیل اختیار موضع اجباری طعنه می‌زنند؛ اما غافل از آنکه این اعلامیه، ذلت‌نامهٔ یک مردم است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *