واکنش محکمه هرات از گزارش شفافیت بین‎‎الملل

محکمه هرات به گزارش اخیر سازمان شفافیت بین‎الملل در باره وجود فساد اداری فراگیر در دستگاه قضایی افغانستان به شدت واکنش نشان داده است.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مسئولان این محکمه می‎گویند گزارش اخیر این سازمان به شدت غیر اصولی و بدون معیارهای علمی بوده و دست‎هایی سیاسی در پس این قضیه کار می‎کند.
در همین حال، شورای ولایتی هرات این گزارش را آلت فشار بر دولت و مردم افغانستان می‎داند.
رئیس، محکمه استیناف ولایت هرات ضمن رد کامل این گزارش، آن را غیر حقیقی و نادرست می‎خواند، او معتقد است که این اقدام از سوی برخی حلقات سیاسی خارجی صورت گرفته و دقت لازم در آن استفاده نشده است.
وی گفت: در حال حاضر، این دادگاه‎های افغانستان هستند که بیشترین حمایت مردمی را با خود دارند و رضایت مردم از رجوع همه روزه‎ی آنان روشن است.
مقامات، شورای ولایتی هرات معقتد اند که چنین گزارش‎ها که ابزار فشار بر دولت و مردم است، ناشی از ضعف روابط اخیر میان افغانستان و امریکا است.
 به گفته این مقامات، افغانستان در حال عبور از مشکلات است و این گونه فشارها در دیدگاه مردم نسبت به جامعه‎ی جهانی تاثیرات منفی بر جا خواهد گذاشت.
هفته گذشته “سازمان شفافیت بین‎الملل” نتایج سرویی را در باره فساد و رشوه خواری در جهان نشر کرد، نام افغانستان در رده شانزدهمین کشور دارای فساد اداری قرار گرفته بود.
بر اساس گزارش “شفافیت بین‎الملل” بررسی‎ها در ۱۰۷ کشور جهان نشان می‎دهد  که بیش‎ترین میزان فساد اداری و رشوه خواری در نهادهای قضایی و دستگاه پولیس ثبت شده است.
شفافیت بین‎الملل به طور مشخص از هیچ کشوری نام نبرده و نام “افغانستان”نیز آن گونه که در رسانه‎ها بازتاب یافته عنوان نشده است.
 پس از نشر گزارش، شماری از رسانه‎های داخلی این موضوع کلی را به نهادهای قضایی و پولیس افغانستان ربط داده بودند، به نظر می رسد که عدم دسترسی به متن اصلی گزارش” شفافیت بین‎الملل” و گزارش‎ نا معتبر برخی از رسانه‎های داخلی سبب شده تا محکمه هرات و شماری از نهادهای قضایی نسبت به این گزارش واکنش نشان دهند.
“شفافیت بین‎الملل”   نهاد غیر و بسته بوده و مقر این سازمان در شهر “برلین” آلمان است، نظارت و بررسی، شفافیت سازی و نظر سنجی در باره  فساد اداری در جهان بخشی از  فعالیت‌های جهانی این سازمان را تشکیل می‎دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *