نگرانی ترکمنستان از افزایش ناامنیها درسرحدات افغانستان

رشید مرادوف معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه ترکمنستان با حضور ارگ ریاست جمهوری افغانستان، نگرانی کشورش را با در پیوند با ناامنی ها و رویداد های سرحدی میان افغانستان و ترکمنستان با حامدکرزی اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقامات بلند پایه ترکمنستان ضمن اینکه از روابط میان دو کشور در تمام عرصه ها اظهار خرسندی کردند، نگرانی کشورش را در رابطه به حوادث سرحدی میان دو کشور و فعالیت های گروه های جنایتکار در امتداد سرحدات میان افغانستان و ترکمنستان ابراز نمود.

معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه ترکمنستان خاطر نشان کردند که حوادث جرمی در امتداد سرحدات  میان دو کشور بخصوص در مناطق مرزی ولایات فاریاب و بادغیس روبه افزایش بوده و نیاز است تا کمیسیون امنیت سرحدی میان دو کشور، بزودی تدویر جلسه نماید و برای مبارزه موثر و جلوگیری از چنین فعالیت ها، اقدام کند.

آقای مرادوف با اشاره به دو حادثه اخیر در امتداد سرحد میان دو کشور که در آن تعدادی از نیروهای سرحدی ترکمنستان توسط گروه های جنایتکار به قتل رسیده اند، از حکومت افغانستان خواست تا در باره این حوادث تحقیق نموده، مجرمین را به پنجه قانون بسپارد.

در همین حال رئیس جمهورکرزی کشور گفت که ما از حوادث و حملات اخیر مخصوصاً در امتداد سرحدات در ولایت های فاریاب و جوزجان کاملاً آگاهی داریم و آنرا فعالیت های منظمی میدانیم که احتمالاً در آن عوامل بیرونی نیز دخیل اند.

آقای کرزی به جانب ترکمنستان اطمینان داد که حکومت افغانستان در رابطه به این حوادث تحقیقات جدی را آغاز نموده و آنرا به انجام خواهد رساند.

حامد کرزی همکاری گسترده میان ادارات استخباراتی و امینتی دو کشور را در جلوگیری از تکرار چنین حوادث مهم خوانده، اطمینان داد و گفت که تعداد نیروهای امنیتی افغانستان در امتداد سرحدات میان دو کشور بزودی افزایش خواهد یافت.

در اخیر این دیدار رئیس جمهور کرزی به نهاد های مربوطه امنیتی و دفتر شورای امنیت ملی کشور هدایت داد تا روی جزئیات این اقدامات و جلوگیری از تکرار چنین فعالیت ها با جانب ترکمنستان از نزدیک کار کنند.

Author

About Author

1 thought on “نگرانی ترکمنستان از افزایش ناامنیها درسرحدات افغانستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *