مرکز تحقیقات دانشگاه خاتم‌النبیین موفق به انجام آزمایش علمی روی موجودات زنده شد

مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه خاتم‌النبیین (ص) موفق به انجام آزمایش علمی روی موجودات زنده شده که نتایج آن در یک ژورنال‌ معتبر جهانی چاپ شده است، این مرکز که یک و نیم سال از ایجاد آن می‌گذرد، دستاوردهای بزرگی داشته و هم اکنون در سه بخش پژوهشی فعالیت دارد، چاپ مقاله علمی ISI این مرکز تحقیقی در یک مجله علمی معتبر در ایالت فلوریدای امریکا، اولین درخشش علمی در سطح کشور است که نتایج جلغوزه افغانستان را روی قدرت باروری موش‌های آزمایشگاهی به اثبات رسانده است.

مرکز تحقیقات علمی دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) در اواسط سال ۱۳۹۵ خورشیدی ایجاد شد.

دکتر سید یوسف موسوی؛ رئیس مرکز تحققات و فناوری دانشگاه خاتم‎النبیین(ص) گفت این مرکز دارای سه بخش تحقیقی است که در آنها روی رفتار حیوانات، تعاملات فیزیولوژیک و رفتاری آنها تحقیق می شود.

موسوی افزود : مرکز تحقیقات و فناوری، تاکنون یک پروژه تحقیقی را انجام داده که درباره نتایج اثر جلغوزه روی توان باروری موش‌های آزمایشگاهی بوده است. این فراورده‌ی تحقیقی در یک ژورنال علمی معبتر در ایالت فلوریدا در امریکا به نشر رسیده که نتایج عملی مهمی را در پی داشته و یک دستاورد بزرگ برای جامعه علمی کشور محسوب می‎شود.

به گفته‎ی آقای موسوی، این مرکز تحقیقی، پروژه‎های دیگری را نیز روی دست دارد که هدف آن ها ایجاد راهکارهای علمی مبارزه با اعتیاد و سایر پدیده‎های مورد ابتلای عمومی در کشور است تا بتوان با این پدیده‎ها با شیوه‎های علمی آن مبارزه شده و مقابله صورت گیرد.

مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه خاتم‌النبیین(ص) اولین مرکز تحقیقاتی است که توانسته روی موجودات زنده، پژوهش موفقانه را انجام دهد که پیش از این در کشور سابقه نداشته است.

به گفته‎ی رئیس مرکز تحقیقات و فناوری، چشم انداز کار تحقیقی در این بخش از دانشگاه خاتم‎النبیین(ص) بسیار مثبت است و انتظار می‎رود در آینده‌ی نزدیک بتواند تعاملات علمی موثری را در این خصوص با سایر دانشگاه‎های کشور داشته باشد.

دانشگاه خاتم‎النبیین(ص) که در سال ۱۳۸۶ به همت آکادمیسین کشور، حضرت آیت‌الله العظمی محسنی (مدظله‌العالی) ایجاد شد، هم اکنون دارای هزاران دانشجو در بخش‎های مختلف علوم انسانی و تجربی است. این دانشگاه در کابل، غزنی و جاغوری فعالیت داشته و حاصل کار آن، تلاش‎های درخشان علمی و فراغت صدها دانشجو از مقاطع لیسانس و ماستری می‎باشد.

همچنان در مورد این موفقیت آکادمیسین کشور، حضرت آیت‌الله العظمی محسنی (مدظله‌العالی) موسس این دانشگاه پیام تبریکی را مناسبت این موفقیت به اعضای مرکز تحقیقاتی این دانشگاه فرستاده است.

در این پیام تبریکی حضرت آیت‌الله العظمی محسنی گفته است که « به ثمر نشستن زحمات پژوهشگران و محققین محترم علوم تجربی مرکز تحقیقات و فن آوری دانشگاه خاتم النبیین که منجر به تدوین و چاپ مقاله علمی – پژوهشی بین المللی ای س ای گردیده، گام نخست در راستای اهداف اصلی این دانشگاه است.»

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *