زکریاقندهاری: امریکایی ها عامل قتل و شکنجه در میدان وردک هستند

زکریا قندهاری مترجم بازداشت شده توسط امنیت ملی کشور می گوید که بنا به خواست مسوولان آمریکایی عمل کرده و در قسمت قتل و شکنجه مردم میدان وردک مقصر نیست.

به گزارش خبر گزاری خارو میانه، ذکریا قندهاری مترجم نیروهای امریکایی در ولایت میدان وردک چند روز پیش توسط مقامات امنیتی افغانستان به جرم قتل و شکنجه، در ولایت قندهار بازداشت شد.

در گزارش ابتدایی تحقیقات از ذکریا قندهاری آمده است،  وی ادعا کرده  که یک مترجم عادی بوده و در شکنجه و قتل کسی دست نداشته و  به دستور مسوولان امریکایی عمل کرده است.

در این گزارش آمده است که ذکریا قندهاری گفته، من یک ترجمان عادی بودم و اجازه رفت و آمد به پایگاه و به اتاق تحقیق را نداشتم.

او گفته، من یک فرد مظنون را با سیلی و لگد زدم و سپس آن را به نیروهای امریکایی تحویل دادم و بعدتر جسد وی را دیدم ، زکریا سه مترجم دیگر را نیز در چنین وضعیتی دیده است.

ذکریا قندهاری نزدیک به یازده سال با نیروهای امریکایی به عنوان مترجم کار کرده است.

وی همچنین می‌گوید که در حادثه ولایت وردک سه امریکایی دست دارند.

براساس گزارشها، یک سی دی که در آن جریان شکنجه مردم ثبت شده است به دست مقام‌های افغان رسیده است.

در اوایل سال روان میلادی در ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک جسد یک فرد غیرنظامی به نام سید محمد در نزدیکی پایگاه نیروهای امریکایی یافت شد.

ذکریا قندهاری پذیرفته است که او فرد مظنون را سیلی و لگد زده و بعدا به پایگاه امریکایی تسلیم داده است، ولی قتل مظنون را نمی پذیرد.

بعد از درز خبرهای شکنجه توسط نیروهای ویژه امریکایی در ولایت وردک، حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در ماه فبروری دستور داد تا نیروهای ویژه آمریکا از این ولایت خارج شوند.

این دستور حامد کرزی باعث تنش میان کابل و واشنگتن هم شد، ولی در آخر نیروهای ویژه امریکا از ولایت وردک خارج شدند.

به دنبال دستور حامد کرزی، صدها تن از ساکنان ولایت میدان وردک در غرب کابل هم در یک تجمع اعتراضی، خواستار خروج نیروهای ویژه امریکایی از این ولایت شدند.

یک ترجمان پیشین نیروهای ویژه امریکایی که به شکنجه و قتل افغان های ملکی مظنون بود، به بازجویان گفته است که در این قتل ها دست ندارد و همیشه مطابق اوامر دست اندرکاران امریکایی خود عمل می کرده است.

طبق یک سند سه صفحه یی که عکس ذکریا قندهاری با لباس جنگی و کلاه نیز در صفحه اول آن نصب شده، او گفته است: من یک ترجمان پایین رتبه بودم و اجازه گشت و گذار در درون پایگاه و یا اتاق استنطاق و بازجویی را نداشتم.

یک سخنگوی ناتو به خبرگزاری رویترز گفته است که تحقیقات آنها اسناد قابل ملاحظه‌ را بر اثبات ادعای دولت افغانستان بدست نیاورد، ولی این سازمان آماده همکاری با دولت افغانستان است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *