دوسیه آلمان در قتل صد افغان در بمباران قندوز چه شد ؟

دادگاهی در آلمان، حکم داده است که این کشور مسئول قانونی خسارت‌های مربوط به بمبارانی که حدود صد غیرنظامی در افغانستان را در چهار سال پیش کشت، نیست.

در ماه سپتمبر ۲۰۰۹، طیاره های امریکایی دو تانکر سوخت را که طالبان افغانستان، دزدیده بودند، در نزدیکی ولایت قندوز در شمال افغانستان بمباران کردند. این حمله به درخواست نیروهای مسلح آلمان بوندس‌ور Bundeswehrبود.

به دنبال این حمله مرگبار، دو خانواده افغان که همه اعضای خانواده خود را در این بمباران از دست داده بودند.

در روز چهارشنبه، دادگاهی در شهر بن در غرب آلمان، این دادخواست را رد کرده و گفت که در این اشتباه رسمی، هیچ بخش از افسران نظامی آلمان مقصر نبوده‌اند.

قاضی هاینز سوننبرگر، گفت که جورج کلین، که فرمان حمله را داده است، زمانی درخواست بمباران را مطرح کرد که خبرچینی در هفت تماس تلفنی جداگانه ادعا کرده بود که هیچ شهروند افغانی در نزدیکی این تانکرها نیست.

این حکم می‌تواند در یک دادگاه عالی مورد تجدید نظر قرار گیرد. با وجود این برلین گفته است که این حمله تحت فرماندهی ناتو بوده است و نباید دولت آلمان به تنهایی در این مساله مقصر جلوه داده شود.

براساس گزارش بوندس‌ور، حدود صد نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند، در حالی که ناتو در گزارشی دیگر گفته است که معتقد است حدود ۱۴۰ نفر در این حادثه کشته و مجروح شدند. وکلایی که بر روی دوسیه قربانیان این حادثه کار می‌کنند، می‌گویند که در این حادثه مرگبار ۱۳۷ نفر کشته شدند.

پارلمان آلمان، این حادثه را یکی از جدی‌ترین حوادثی توصیف کرد که ارتش آلمان، پس از جنگ جهانی دوم در آن دست داشته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *