خواست یک صدو بیست نماینده کنگره از اوباما، برای بهبود روابط با ایران

در یک اقدام بی‌سابقه، ۱۲۰ نماینده کنگره امریکا در نامه‌ای از اوباما خواستند که برای بهبود مناسبات با جمهور اسلامی ایران و رئیس جمهوری جدیدش فرصت تازه‌ای بدهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  امضاکنندگان تقریبا ۳۰ درصد اعضای کنگره امریکا را تشکیل می‌دهد آن‌ها ضمن خوشبینی گفته‌اند که باید نسبت به دورنمای تغییرات در ایران محتاط بود.

در این نامه با استفاده از همه اهرم‌های دیپلماتیک علیه ایران تاکید شده است که امضا کنندگان نامه اعضای هردو حزب، اعم از دمکرات و جمهوریخواه هستند و تنظیم کنندگان نامه دیوید پرایس، نماینده دمکرات از کارولینای شمالی و چارلز دنت، نماینده جمهوریخواه از پنسیلوانیا می باشند.

امضا کنندگان نامه با تاکید بر وجود دیدگاه‌های متفاوت نوشته‌اند ما همگی باید قادر باشیم در زمینه لزوم از سرگیری تلاش‌های دیپلماتیک به عنوان بخشی از استراتژی گسترده‌تر در قبال ایران با هم اتفاق نظر داشته باشیم.

در این نامه آمده است که این یک خطاست اگر انتخاب روحانی به معنای فرصتی برای رسیدن به یک توافق قابل اجرا و تحقق‌پذیر به آزمون گذاشته نشود.

امضاکنندگان هم‌چنین گفته‌اند که از محدودیت‌ اختیارات رئیس جمهوری در ساختار سیاسی ایران آگاهند و به این نکته اشاره کرد‌ه‌اند که در گذشته نیز نیروی اصلاح‌طلبی قادر به رسیدن به اهدافی که وعده داده بود، نشد.

آنان تاکید کرده این اولین باری نیست که ایران رییس‌جمهوری را بر پایه میانه‌روی و اصلاحات انتخاب کرده است، و تاریخ به ما توصیه می‌کند که نسبت به دورنمای تغییرات معنادار محتاط باشیم .

در نامه نمایندگان از باراک اوباما خواسته شده است که دست به اقداماتی تحریک‌آمیز نزند که موضع روحانی را در برابر تندروها در ایران تضعیف کند.

 به گزارش رسانه‌های امریکا، جمال عبدی، عضو شورای ملی ایرانیان امریکا، نامه را پرطنین‌ترین درخواستی دانسته که تا به حال برای پیشبرد دیپلماسی به دولت امریکا داده شده است، عبدی این اقدام را بی‌سابقه خوانده است.

شنبه هفته گذشته “وال استریت ژورنال” نوشت که مقام‌‌های امریکا می‌خواهند بر سر مسئله هسته‌ای با ایران مستقیما وارد مذاکره شوند.

به نوشته “وال استریت ژورنال” امریکا قصد دارد در هفته‌های آینده با رهبری ایران وارد گفتگو شود.

این روزنامه به نقل از یک مقام دولتی نوشته است که «ما میخواهیم مستقیم و علنی وارد گفتگو با ایران شویم.»

 هم‌چنین گفته شده که امریکا می‌خواهد در این مذاکرات مرزها و تمایلات رئیس جمهور جدید ایران را آزمایش کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *