نماد سایت خبر گزاری خاور میانه

بی توجهی مقام های ایرانی و افغانستانی برای حل مشکلات در نقطه صفری

خبرگزاری خاورمیانه

نقطه صفری مرز مشترک افغانستان و ایران در مرز دوغارون، هیچ امکانات سهولتی ندارد و مسافرین با مشکلات عمده ای روبرو هستند.

یافته های خبرگزاری خاورمیانه نشان می دهد که با هر بار بارندگی و برف باری در مرز مشترک دو کشور، مسافران به راحتی قادر به عبور از نقطه صفری نیستند.

بر اساس این یافته ها، دیده می شود که در روزهای برفباری و بارانی، مسافرانی که از دو طرف مرز قصد عبور را دارند یا باید از «موزه» استفاده کنند و یا هم به سختی این مسیر را طی کنند.

در عین حال، مشکلات برای زنان و کودکان بیشتر از مردان است.

در کنار این مشکل، سردی هوا را نیز باید اضافه کرد که بعد از عبور از دریاچه ایجاد شده در نقطه صفری، پاها و وسایل مسافرین تر شده و نیاز به امکانات برای خشک کردن آن دارند.

محمد موسی یکتن از مسافرین که بعد از یک ماه مسافرت، به افغانستان برگشته بود به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«نمی دانم که نقطه صفری را کدام کشور باید بسازد، مشکلات اینجا خیلی زیاد است.»

به گفته وی، افغانستان و ایران روابط زیادی در مسافرین و تجارت اموال دارند، اما هیچ کدام از این دو کشور به فکر حل مشکلات مردم در نقطه صفری نیستند.

مشکلات در نقطه صفری مشترک ایران و افغانستان در حالی در فصل زمستان بیشتر می شود که افغانستان یک بازار عمده برای اجناس ایرانی است و بخش عمده ای از تولیدات این کشور به افغانستان وارد می شود؛ اما هیچ توجهی برای حل مشکلات مسافرین نکرده است.

شاید بخاطر اینکه مسایل تجاری و مبادلات بازرگانی اهمیت بیشتر دارد که ترمیم محل رفت و آمد مسافران پیاده و موترهای کوچک چندان مهم جلوه نمی کند.

به هر صورت، ساخت و ترمیم محل رفت و آمد مسافرین و ایجاد سهولت و امکانات لازم از جمله ضروریات در مرزهای کشورهای مختلف است که این امر باید از سوی دولت های افغانستان و ایران مدنظر گرفته شود تا سیل عظیم مسافران به راحتی بتوانند از دو سوی مرز تردد کنند.

Author

خروج از نسخه موبایل