بی توجهی مقام های ایرانی و افغانستانی برای حل مشکلات در نقطه صفری

خبرگزاری خاورمیانه

نقطه صفری مرز مشترک افغانستان و ایران در مرز دوغارون، هیچ امکانات سهولتی ندارد و مسافرین با مشکلات عمده ای روبرو هستند.

یافته های خبرگزاری خاورمیانه نشان می دهد که با هر بار بارندگی و برف باری در مرز مشترک دو کشور، مسافران به راحتی قادر به عبور از نقطه صفری نیستند.

بر اساس این یافته ها، دیده می شود که در روزهای برفباری و بارانی، مسافرانی که از دو طرف مرز قصد عبور را دارند یا باید از «موزه» استفاده کنند و یا هم به سختی این مسیر را طی کنند.

در عین حال، مشکلات برای زنان و کودکان بیشتر از مردان است.

در کنار این مشکل، سردی هوا را نیز باید اضافه کرد که بعد از عبور از دریاچه ایجاد شده در نقطه صفری، پاها و وسایل مسافرین تر شده و نیاز به امکانات برای خشک کردن آن دارند.

محمد موسی یکتن از مسافرین که بعد از یک ماه مسافرت، به افغانستان برگشته بود به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«نمی دانم که نقطه صفری را کدام کشور باید بسازد، مشکلات اینجا خیلی زیاد است.»

به گفته وی، افغانستان و ایران روابط زیادی در مسافرین و تجارت اموال دارند، اما هیچ کدام از این دو کشور به فکر حل مشکلات مردم در نقطه صفری نیستند.

مشکلات در نقطه صفری مشترک ایران و افغانستان در حالی در فصل زمستان بیشتر می شود که افغانستان یک بازار عمده برای اجناس ایرانی است و بخش عمده ای از تولیدات این کشور به افغانستان وارد می شود؛ اما هیچ توجهی برای حل مشکلات مسافرین نکرده است.

شاید بخاطر اینکه مسایل تجاری و مبادلات بازرگانی اهمیت بیشتر دارد که ترمیم محل رفت و آمد مسافران پیاده و موترهای کوچک چندان مهم جلوه نمی کند.

به هر صورت، ساخت و ترمیم محل رفت و آمد مسافرین و ایجاد سهولت و امکانات لازم از جمله ضروریات در مرزهای کشورهای مختلف است که این امر باید از سوی دولت های افغانستان و ایران مدنظر گرفته شود تا سیل عظیم مسافران به راحتی بتوانند از دو سوی مرز تردد کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *