استراتیژی جدید امریکا؛ هشدار به پاکستان، حضور در افغانستان

سرانجام بعد از نزدیک به هفت ماه، استراتیژی جدید امریکا در مورد جنگ افغانستان و منطقه اعلام شده و رئیس‌جمهور این کشور برخلاف گفته‌های اولیه‌اش، با خروج نظامیان این کشور مخالفت کرده و برای مبارزه جدی با تروریسم به پاکستان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دونالد ترامپ بامداد امروز (۳۱اسد) به وقت افغانستان در پایگاه نظامی در نزدیکی قبرستان نظامی آرلینگتون که شمار زیادی از سربازان امریکایی کشته شده در جنگ افغانستان در آن دفن هستند، صحبت کرده و اظهار داشت که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان زمینه را برای حضور تروریستان فراهم می‌کند.

از سویی هم، بر خلاف انتظار، میزان افزایش نظامیان امریکایی در افغانستان اعلام نشد و به گفته ترامپ، تعداد نظامیان امریکایی در افغانستان بر اساس شرایط این کشور تعیین خواهد شد.

به باور رئیس‌جمهور امریکا، خروج شتاب‌زده نیروهای امریکایی از افغانستان؛ خلایی ایجاد خواهد کرد که تروریست‌ها از جمله گروه تروریستی داعش و القاعده آن خلا را پر خواهند کرد و دستاوردهایی که به سختی به دست آمده را از بین خواهد برد.

در عین حال، دونالد ترامپ با حمایت از دولت افغانستان، خواهان تقویت نیروهای امنیتی این کشور شد و اظهار داشت که اعلام تاریخ آغاز یا پایان اقدامات نظامی در افغانستان، سازنده نیست و دشمنان امریکا نباید نقشه‌های تعیین‌شده را بدانند یا فکر کنند که می‌توانند تا خروج ما صبر کنند.

با این حال، رئیس‌جمهور امریکا تاکید کرد که تعهد کشورش با افغانستان نامحدود نبوده و ممکن است که روزی به پایان برسد.

ترامپ نسبت به خروج شتاب‌زده و با عجله از افغانستان هشدار داد و گفت که نمی‌خواهد اشتباه رهبران پیشین امریکا از جمله باراک اوباما را در خروج سریع و گسترده نظامیان از عراق در افغانستان تکرار کند.

از سویی هم، رئیس‌جمهور امریکا به پاکستان و فعالیت‌های این کشور هشدار داده و تاکید کرد که امریکا دیگر در قبال حضور گروه‌هایی مانند طالبان در پاکستان سکوت نخواهد کرد در حالی که میلیاردها دالر در اختیار اسلام‌آباد گذاشته شده؛ اما به گروه هایی که عوامل بی‌نظمی و خشونت هستند، فضای امن داده‌ شده است.

به باور ترامپ، امریکا به پاکستان برای مبارزه جدی با تروریسم و هراس‌افنگی پول می‌دهد؛ اما این کشور برخلاف توقع، به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم را بکشند.

وی تصریح کرد که وضع فعلی در پاکستان و سیاست اسلام‌آباد در قبال تروریسم باید تغییر کند و این تغییر فورا انجام خواهد شد و زمان آن رسیده که پاکستان تعهدش به تمدن، نظم و صلح را ثابت کند.

با این حال، ترامپ با اشاره به هند، خواهان نقش آفرینی بیشتر دهلی در کمک به ایجاد امنیت در افغانستان از جمله گسترش همکاری‌های اقتصادی شد.

گفتنی است که شانزده سال حضور نظامی امریکا که پیش از این دونالد ترامپ نسبت به آن و نحوه حضور در افغانستان انتقاد کرده بود، ۲۴۰۰ کشته و ۷۰۰ میلیارد دالر هزینه داشته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *