تمام مکالمات تیلفونی در افغانستان شنود شده است

مسئولين سايت افشاگر ويكی‌ليكس گفته اند كه تقريبا تمامی مكالمات تيلفونی افغانستان توسط امريكا شنود شده ‌است.

به گزارش خبرگزاری خاورماینه، جوليان آسانژ، مدير سايت افشاگر ويكی‌ليكس، اعلام كرده افغانستان آن كشوری است كه واشنگتن پست و اينترسپت اخيرا بدون ذكر نامش گزارش كردند كه تقريبا تمامی مكالمات تيلفونی در آن توسط امريكا شنود می‌شده‌است.

آقای آسانژ در اطلاعيه‌ای گفته‌ است كه واشنگتن پست و اينترسپت به درخواست دولت امريكا از ذكر نام افغانستان خودداری كرده‌اند.

جوليان آسانژ نوشته است كه شنودهای گسترده خارجی در كشورهايی مثل افغانستان بخشی از عمليات هواپيماهای بدون سرنشين امريكايی است.

او اين نگرانی را كه نام بردن از افغانستان به عنوان قربانی شنود گسترده ممكن بوده به “افزايش خشونت” منجر شود، با توجيهات دولت امريكا برای عدم انتشار عكس‌هايی بيشتر از زندان ابوغريب مقايسه كرده‌است.

هنوز معلوم نيست كه آيا تيلفون مقامات ارشد مانند حامد كرزی شنود شده يا خير.

حميد نصرت، سخنگوی وزارت مخابرات به رسانه ها گفته ‌است كه امكان دارد استخبارات امريكا تماس‌های تيلفونی افغان‌ها را شنيده باشد؛ اما اين وزارت ثبوتی در اين باره ندارد.

پيش از اين اميرزی سنگين، وزير مخابرات گفته بود كه دولت افغانستان فقط قادر است از شنود مكالمات تعداد محدودی از مقامات ارشد دولتی از جمله رييس جمهور با اقدامات فنی جلوگيری كند.

وی گفته بود كه با ايجاد سيستمی در شبكه مخابراتی “سلام” از شنود مكالمات تيلفونی مقام های دولتی جلوگيری شده است.

ابعاد جاسوسی‌های سازمان استخبارات امريكا انتقاد بسياری را برانگيخته است و مجلس نمايندگان امريكا به تازگی قانونی را برای محدوديت ضبط گسترده مكالمات تصويب كرد.

گفتنی است كه برای نخستين بار موضوع شنود تيلفون ها از طريق ادوارد اسنودن٬ كارمند پيشين اداره امنيت ملی امريكا در سايت ويكی ليكس مطرح شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *