مقامات لندن : اظهارات کامرون در هلمند نسنجیده بود

خبرگزاری خاورمیامه – نخست وزیر انگلیس در دیدار پیش از کریسمس خود از نظامیان انگلیسی مستقر در افغانستان گفت: بخش مسلم و مؤثر این ماموریت، دستیابی به نوعی پایه امنیتی است تا این کشور به مامن ترور تبدیل نشود… ماموریت، این بوده است و به نظر من ما این ماموریت را با موفقیت به پایان خواهیم رساند، نظامیان ما می‌توانند به آن چه انجام داده‌اند، بسیار افتخار کنند.

کامرون در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که شواهد و حقایق از ناکامی و شکست کمپین نظامی غرب در مهار خشونت و ناآرامی در افغانستان حکایت دارد.

اظهارات کامرون انتقاد حزب اصلی مخالف انگلیس موسوم به حزب کارگر و سیاستمداران سابق این کشور را بر انگیخته است؛ مخالفان حزب حاکم و سیاستمداران سابق انگلیس، نخست وزیر این کشور را به گاف‌ دادن متهم کرده‌اند.

مقامات انگلیس همچنین خاطر نشان کرده‌اند، هدف این اعزام بارها از نابودی و حذف پایگاه‌های القاعده، تغییر ماهیت داده است.

ویلیام پیتی William Paytey ، سفیر سابق انگلیس در افغانستان در انتقاد از لفاظی‌های نخست وزیر انگلیس گفته است، این اظهارات می‌تواند به انتظارات غلط بیانجامد.

وی افزود، از این سخن که ماموریت با موفقیت پایان می‌یابد» چنین بر می‌آید که پایان ۲۰۱۴ میلادی پایان نسبی داستان است، در حالی که به واقع سرمنشا راه است. افغانستان مسیری طولانی پیش رو دارد و ممکن است ده‌ها سال دیگر شاهد صلح واقعی در آن جا باشیم.

ورنون کوک ، وزیر دفاع دولت سایه انگلیس نیز توصیه کرد، کامرون باید در انتخاب کلمات خود بیشتر دقت می‌کرد.

حدود پنج هزار و دوصد نیروی انگلیس در حال حاضر در افغانستان حضور دارند؛ انگلیس از آغاز امسال (۲۰۱۳ میلادی) نظامیان خود در این کشور را از نه هزار نیرو به پنج هزار و دوصد نیرو کاهش داده است.

تازه‌ترین آمار تلفات از وب سایت Icasualties.org نشان می‌دهد، سه هزار و سیصد و نود و هشت سرباز خارجی از جمله چهارصد و چهل و شش نظامی انگلیس از آغاز جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی که با حمله نظامی امریکا و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریسم صورت گرفت، کشته شده‌اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *