کاهش شدید محبوبیت ترکیه در خاورمیانه

یک نظرسنجي جديد نشان مي‌دهد، محبوبيت ترکيه در خاورميانه طي دو سال گذشته به شدت کاهش پيدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه – نتايج اين نظرسنجي که توسط يک انديشکده مستقر در استانبول در ۱۶ کشور عربي انجام شد، نشان مي‌دهد مقبوليت ترکيه از ۷۹ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۵۹ درصد در سال جاري ميلادي نزول پيدا کرده است.

اين تحقيق توسط بنياد مطالعات اقتصادي و اجتماعي ترکيه انجام منتشر شد. در اين تحقيق همچنين آمده است علت عمده اين کاهش محبوبيت نقش منفي آنکارا در درگيري‌هاي سوريه و همچنين سياست آن در قبال مصر بوده است.

به نقل از پرس تی وی – در سوريه، ۸۸ درصد شرکت کنندگان در اين نظرسنجي گفتند که ترکيه را دوستي براي کشور خود نمي‌دانند و در مصر نيز تنها ۳۸ درصد نگاهي مثبت در مورد ترکيه داشتند.

کمال قليچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوري خواه خلق ترکيه (حزب مخالف) در ماه سپتمبر از سياست خارجي دولت حاکم در قبال بحران سوريه و تحولات مصر انتقاد کرد.

وي گفت: يک سياست خارجي غلط شرايط بحراني جدي را در تاريخ کشورها به وجود مي‌آورد. رجب طيب اردوغان (نخست وزير ترکيه) هيچ همسايه‌اي به جا نگذاشته که بتواند به آن سلام کند و يا از آن دعوت به همکاري کند. نه عراق، نه سوريه، نه مصر و نه ايران.

کشور سوريه از مارس ۲۰۱۱ عرصه بحراني مرگبار است. بر اساس گزارش‌ها، قدرت‌هاي غربي و متحدان آنها در منطقه – بويژه قطر، عربستان سعودي و ترکيه – از شبه نظاميان حاضر در سوريه حمايت مي‌کنند.

علاوه بر اين، بعد از اينکه دولت ترکيه موضعي شديد در قبال برکناري محمد مرسي، رئيس جمهور سابق مصر اتخاذ کرد، روابط دو کشور رو به تيرگي گراييد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *