بیم واشنگتن از شورشیان امریکایی در سوریه

مقام‌های امريکايي هشدار داده‌اند اتباع اين کشور که به شورشيان داخل سوريه پيوسته‌اند تهديدی امنيتی برای ميهن خود به شمار مي‌روند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقام‌های دولت فدرال امريکا گفته‌اند شورشيان امريکايی ممکن است با پيوستن به گروه‌های تروريستی مرتبط با القاعده و تحت تاثير عقايد افراطی آنان در هنگام بازگشت به ميهن خود نوعي تهديد امنيتي به شمار بروند.

وزارت امور خارجه امريکا در ادامه افزود هيچ برآوردی درباره تعداد امريکايی هايی که درگيری‌های حدودا ۳ ساله در سوريه شرکت دارند در دست نيست.

سناتور توماس کارپر ماه گذشته در جلسه کميته امنيت داخلي سنا تاييد کرد، شهروندان امريکايي و همچنين اتباع کانادا و اروپا در سوريه، يمن و سومالي سلاح به دست گرفته‌اند.

وي هشدار داد : تهديدی که اين افراد ممکن است هنگام بازگشت به ميهن خود در زمينه اجرای حملات به همراه بياورند واقعی و مشکل آفرين است.

طبق برآوردهای تحليلگران شاخه‌ای از موسسه مشاوره دفاعی انگليس موسوم به آي اچ اس جين و يک موسسه تحقيقاتی غير انتفاعی در لندن مشخص شد بيش از ۱۵ هزار تبعه خارجي از جمله اتباع امريکا در سوريه مي‌جنگند.

تاکنون ۳ تن از ساکنان امريکا به برنامه ريزی براي مقابله با دولت سوريه به همراه گروه تروريستی جبهه النصره در خاک اين کشور عربی متهم شده‌اند.

رابرت مولر، رئيس اف بی آی در ماه آگوست درباره حضور شورشيان امريکايی معارض دمشق در سوريه و به ويژه انجمن‌هايی که از سوی آنان تشکيل خواهد شد، مهارت‌هايی که می‌آموزند و اين که آيا آنها از اين انجمن‌ها و تخصص‌ها برای اجرای حملاتي در ميهن خود استفاده خواهند کرد يا نه ابراز نگرانی کرده بود.

امريکا و تعدادي از متحدان اين کشور از جمله عربستان سعودي آشکارا از شورش‌ها و ناآرامي‌ها در سوريه حمايت کرده‌اند.

خبرگزاري فرانسه روز جمعه (۸ قوس) به نقل از يک ديپلمات غربي اعلام کرد حضور بيش از هزار تروريست که از اروپا برای دمقابله با دولت سوريه به اين کشور آمده‌اند به يک نگراني جدی برای کشورهای مبدا تبديل شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *