پایان گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵

گفت‌وگوهای ايران و گروه ۱+۵ پس از سه روز مذاکرات فشرده در ژنو سوئيس بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران پايان يافت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اين گفت‌وگوها که از روز پنج‌شنبه آغاز شده بود قرار بود جمعه به پايان برسد، اما به دليل اختلاف و شکاف بين شش قدرت جهانی، شنبه تا پاسی از شب ادامه يافت.

لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، گفت مذاکرات فشرده در سطح وزرا بدون هيچ توافقی پايان يافت، وزير خارجه فرانسه تصريح کرد: ديدارها در ژنو حرکت رو به جلو را ممکن کرده است، اما هنوز بر سر توافقی به نتيجه نرسيده‌ايم، زيرا همچنان پرسش‌هايی باقی مانده است.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در نشست خبری مشترک با کاترين آشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت که در اين گفت‌وگوهای سازنده پيشرفت‌هايی حاصل شد و دو طرف درباره شماری از مسائل به توافق دست يافتند.

ظريف گفت: من به هيچ وجه نااميد نيستم زيرا ديدار طولانی که ما داشتيم و پس از نيمه شب هم ادامه داشت، نشست خوبی بود، ما در حال همکاری با يکديگر هستيم و اميدواريم که پس از نشست دوباره، بتوانيم به توافق دست يابيم.

همچنين، آشتون گفت دو طرف در گفت‌وگوهايی که وی فشرده و سازنده توصيف کرد، به پيشرفت‌های مهم دست يافتند، با اين حال او گفت هنوز برخی مسائل باقی مانده است که در گفت‌وگوهای آينده حل و فصل خواهد شد.

اشتون به خبرنگاران گفت: هدف ما رسيدن به نتيجه است و به همين علت ما باز خواهيم گشت تا برای رسيدن به نتيجه تلاش کنيم.

مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا افزود دور بعدی مذاکرات ايران و پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل به اضافه آلمان ۲۰ نوامبر برگزار خواهد شد.

در همين حال، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بين المللی وزارت امور ايران گفت تيم مذاکره کننده ايران برای تدوين پيش‌نويس توافقنامه با قدرت‌های جهانی گفت‌وگو خواهد کرد.

عراقچی که عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده ايران است افزود گام بعدی مربوط به وزرای خارجه ايران و شش قدرت جهانی خواهد بود تا به توافق نهايی دست يابند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *