انتقاد سازمان عفو بین الملل از نقض حقوق بشر در عربستان

سازمان عفو بين الملل از عربستان سعودی به دليل ناکامی در بهبود ” وضعيت فاجعه بار حقوق بشر” در اين کشور انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عفو بين الملل با انتشار گزارشی اعلام کرد در اين گزارش که به سازمان ملل ارايه شده است، به جزئيات سرکوب در عربستان از جمله بازداشت‌های خودسرانه، زندان، محاکمه‌های ناعادلانه، شکنجه و ديگر رفتارهای خشونت آميز در چهار سال گذشته اشاره شده است.

اين گزارش در آستانه نشستي در ژنو در روز دوشنبه منتشر شد.

اين گزارش، همچنين موجی جديد از سرکوب را عليه جامعه مدنی در دو سال گذشته در عربستان در بر می‌گيرد.

فيليپ لوتر، مدير خاورميانه و شمال آفريقای عفو بين الملل گفت، عربستان سعودی به تعهدات قبلي‌اش به سازمان ملل عمل نکرده است، عربستان از نفوذ سياسی واقتصادی خود برای جلوگيری از انتقاد جامعه بين المللی از وضعيت فاجعه آميز حقوق بشر خود استفاده می‌کند.

لوتر خاطر نشان کرد، رياض به توصيه‌های جدی مطرح شده در نشست سال ۲۰۰۹ ميلادی در شورای حقوق بشر سازمان ملل معروف به بررسی دوره‌ای و جهانی حقوق بشر- عمل نکرده است.

لوتر گفت : چهار سال قبل، ديپلمات‌های عربستان سعودی به ژنو آمدند و بعضی توصيه‌ها را برای بهبود وضعيت حقوق بشر در اين کشور پذيرفتند، اين درحالی است که از آن تاريخ تا کنون، آن‌ها نه فقط به اين توصيه‌ها عمل نکردند بلکه روند سرکوب را تشديد کرده‌اند.

اعتراضات ضد دولتی در عربستان سعودی از نوامبر ۲۰۱۱ ميلادی، زمانی شروع شد که نيروهای امنيتی به روی معترضان در شهر قطيف واقع در ولایت الشرقيه آتش گشودند، پنج معترض در اين تير اندازی کشته و ده‌ها تن ديگر زخمی شدند.به گفته فعالان، حدود ۳۰ هزار نفر در عربستان سعودی زندانی سياسی هستند.

لوتر افزود: مقام‌های عربستانی به طور خودسرانه تمامی فعالان صلح جو را بازداشت و شکنجه و يا زندانی کرده‌اند، جامعه بين المللی وظيفه دارد تا مقام‌های مسئول در اين زمينه را بازخواست کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *