با سفر جان کری اختلافها بین کابل-واشنگتن کاهش یافته

مقامات واشنگتن می‌گويند که اختلاف‌ها بر سر توافق دوجانبه امنيتی بين کاخ سفيد و کابل پس از گفت‌وگوهای جان کری و حامد کرزی کاهش يافته است.

 به گزارش خبرگزرای خاورمیانه، يک مقام امريکا که خواست نام او فاش نشود روز جمعه (۱۹ مهر، ۱۱ اکتبر) گفت اين گفت‌وگوها “در دوره‌ای بسيار مهم” انجام می‌شوند، اما امکان‌پذير است.

اين دو مقام بلندپايه روز جمعه پس از ورود جان کری، وزير خارجه امريکا به کابل برای انجام گفت‌وگوهای فوری امنيتی با يکديگر ديدار کردند، اين در حالی است که ضرب الاجل امضای پيمان برای اجازه حضور شماری از نيروهای امريکايی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ آخر اکتبر به پايان مي‌رسد.

يکی ديگر از مقام‌های وزارت خارجه امريکا گفت: اين سفر جان کری برای بستن پيمان امنيتی نبود، اين سفر در واقع ايجاد فرصتی برای انجام مذاکرات و کمک به ايجاد شرايط با هدف موفقيت در پيشبرد مذاکرات بود.

به گفته مقام‌های امريکاييی، جان کری روز شنبه نيز با رئيس جمهور افغانستان درباره امضای پيمان امنيتی دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

اين در حالی است که حامد کرزی درخواست‌های واشنگتن را غيرمنطقی دانسته و میگويد برای امضای قرارداد با امريکا هيچ عجله‌ای ندارد، با وجود تمايل امريکا برای امضای پيمان امنيتی تا پايان ماه اکتبر، کرزی می‌گويد شايد جانشين او سال آينده اين مذاکرات را از سر بگيرد.

رئيس جمهور افغانستان يادآور شد: اگر اين توافقنامه در درازمدت برای ما مفيد نباشد، آن‌ها می‌توانند افغانستان را ترک کنند، اين توافقنامه بايد تامين‌کننده منافع و اهداف افغانستان باشد، اگر توافقنامه به سود ما و به سود آن‌ها نباشد، طبيعی است هر کدام راه جداگانه‌ای را خواهيم رفت.

حامد کرزی از امريکا خواست هر گونه عدم دخالت خارجی در افغانستان را تضمين کند، همچنين، وی با درخواست‌های امريکا برای امکان فعاليت‌های ضد تروريستی و ضد شورشی نيروهای امريکايی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان مخالف است.

امريکا قصد دارد ۱۰ هزار تن از نظاميان خود را در افغانستان حفظ کند، اما اگر اين توافق به امضا نرسد همه نيروهای امريکايی بايد تا پايان سال ۲۰۱۴ خاک افغانستان را ترک کنند، بر اساس برآوردها، در حال حاضر ۸۷ هزار نيروی خارجي در افغانستان حضور دارند که ۵۲ هزار نفر آنان امريکايی هستد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *