319 کشته و زخمی در درگیریهای اخیر مصر

درگيريها که بين طرفداران و مخالفان محمد مرسي رئيس جمهور برکنار شده مصر رخ داد 51 نفر کشته و 268 نفر زخمي شده اند.

به گزارش خبرگزای خاورمیانه، نيروی پوليس قاهره به همراه شماری از ساکنان مناطق اطراف ميدان رامسس برای جلوگيری از حرکت حاميان اخوان المسلمين به سوی ميدان التحرير با آنها درگير شدند.

خيابانهای اطراف ميدان رامسس قاهره همچون بخشهای ديگر اين شهر و برخی ديگر از شهرهای مهم مصر، روز يکشنبه همزمان با مراسم چهلمين سالگرد پيروزی ارتش اين کشور مقابل نظاميان رژيم اسرائیل در سال 1973، شاهد صحنه هايی از خشونت و درگيری ميان مخالفان کودتان نظامي ارتش عليه محمد مرسي، رئيس جمهور مخلوع مصر و هواداران ارتش اين کشور بود.

سران دو طرف درگيری، از هواداران خود خواسته بودند با حضور در راهپيمايی روز يکشنبه در ميدان التحرير،ضمن شرکت در اين مراسم بزرگداشت، صدای خود را به گوش طرف مقابل برسانند.

اما حاميان ارتش با ايستادگی مقابل مخالفان کودتای نظامی و حاميان اخوان المسلمين در مناطقی همچون ميدان رامسس قاهره تلاش کردند از راه يافتن اين افراد به ميدان التحرير جلوگيری کنند که اين مسئله به درگيری ميان دو طرف و بالا گرفتن خشونت در مناطق مختلف منجر شد.

نيروی پوليس ضد شورش نيز به منظور متفرق کردن مخالفان از گاز اشک آور استفاده کرد، اين در حالي بود که ساکنان منطقه نيز به سوی مخالفان سنگ پرتاب مي کردند.

مقامات مصري روز شنبه هشدار داده بودند که هرکس در مراسم روز يکشنبه اقدامي در مخالفت با نيروی ارتش صورت دهد، به عنوان عامل قدرتهای خارجی و نه به عنوان يک فعال سياسی در نظر گرفته خواهد شد.

جنرال عبدالفتاح السيسی، فرمانده ارتش مصر که در روز سوم ماه جولای ميلادی قدرت را از دست محمد مرسی درآورد و او را از قدرت خلع کرد، وعده داده است که با استفاده از يک نقشه راه سياسی، انتخاباتی آزاد و منصفانه را به همراه ثبات برای مردم مصر به ارمغان خواهد آورد.

ميان حاميان مرسی و نيروهای پوليس در چندين شهر ديگر مصر از جمله جيزه، اسکندريه، سوئز و اسوان درگيری های گسترده ای بوجود آمده و همچنان نيز ادامه دارد.

يک شبکه تلويزيوني حامي ارتش ضمن پخش تصاويري از به آتش کشيدن موترها در يکی از خيابانهای شهر جيزه، به نقل از مقامات کشور اعلام کرد: تعداد افرادی که در سراسر کشور به خاطر حمايت از مرسی و مخالفت با ارتش دستگير شده اند، به سيصد و سی و پنج نفر بالغ شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *